Frank's Bad Guys

Vlammen van oorlog, bout actie, koningen van oorlog historisch, pieken en schieten, piekman’s lament.

Moderators: Beastherder, Guy

Re: Frank's Bad Guys

Berichtdoor Beastherder » 14 sep 2014 15:58

Een week prutsen verder, en ik heb:

Tweede stadium Trenches
Afbeelding
Oftewel gewoon meer

Wat gebruik van golfplaat ipv houten planken geeft wat variatie
Samen met de 4 gekochte zou dit genoeg moeten zijn voor 3 Platoons + HQ, dus genoeg voor alle normale omstandigheden

Nu nog de hele boel insmeren met zand en schilderen (saaaaaai ! :disturbed: )

Tweede stadium HMG Nests
Afbeelding

de 'heuvels' opgevuld met Miliput en bedekt met zand
het meer stedelijke Nest heeft wat details gekregen (bakstenen, munitie-kist, geweer) en wat zandzakken van Greenstuff
de 3 machine-gunners zijn goed op weg qua verf, basiskleuren en idiote SS-camo zijn klaar, 'alleen nog maar' de details

Tweede stadium FlaK Nests
Afbeelding
Afbeelding
Net als de HMG Nests opgevuld met Miliput en bedekt met zand
Het meeste werk zit in de Greenstuff zandzakken, wat een pokkewerk was dat :dry:

De Flaks steken boven de muur uit, maar ze moeten nog 360 graden rond op vliegtuigen kunnen schieten, dus ik vind het goed zo
Afbeelding

En als laatste nog wat mysterieuze objecten
Afbeelding
Niet voor KG Euling, maar een andere SS lijst
verdere uitleg als ze klaar zijn :wink:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Guy » 14 sep 2014 16:55

Mooi werk Frank, schiet aardig op :thumbup: .

M.b.t. de mysterieuze objecten, dat worden toch geen panzerfaust trap teams, hè :panic: ?
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Guy
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 14 sep 2014 17:17

[quote="Guy"]dat worden toch geen panzerfaust trap teams, hè :panic: ?

Jij mag niet meer raden :wink:

Lang leve de SS Panzer Brigade 'Westfalen' uit het Remagen-boek :grijns:

Niet langer zijn die fantastische/irritante (afhankelijk van aan welke kant je staat) PzFaust Trap teams alleen verkrijgbaar voor Fallschirmjäger :P

Het is maar een kleine aanpassing om mijn SS-ers ook als die lijst in te kunnen zetten, dus ik dacht 'als ik toch bezig ben...'

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 22 sep 2014 18:52

Derde stadium HMG Nests:

(nu met verf)

Afbeelding

De FlaK bunkers

Afbeelding

En de Faust Trap teams

Afbeelding

De bemanning is ondertussen ook klaar, dus het is nu slechts een kwestie van even het gras er op te lijmen

De loopgraven zijn voorzien van zand en de eerste bruine verflaag, maar wat is dat saaaaaai werk :gaap:
Als morgen het drybrush-werk begint is het hopelijk wat beter te doen

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 28 sep 2014 15:40

Zo, mijn SS-ers zijn er klaar voor om zich helemaal in te graven :grijns:

Trenches
Afbeelding

Samen met de gekochte loopgraven zijn dat 220 centimeters aan loopgraven :o
Genoeg voor alles wat in mijn lijst kan meenemen
Er is een kleurverschil met de gekochte 'pre-painted' modellen, dus misschien dat ik die nog s overschilder, en ik wil er ook nog gras op lijmen, maar voor nu zijn ze speelklaar.

HMG Nests
De 2 die zich in het park hebben ingegraven
Afbeelding
Afbeelding
Realistisch gezien zouden ze er waarschijnlijk ook een dak op hebben gemaakt, evt. beschermd met zandzakken, maar dan zie je de modellen niet meer -_-
Misschien dat ik die er later nog s op bouw

en deze heeft zich verschanst in de restanten van een kapot geschoten huis, voor dat 'centrum van Nijmegen' gevoel
Afbeelding
Afbeelding

FlaK Nests

Afbeelding
Letters A,B,C om te zorgen dat iedere Flak38 in de juiste houder word gezet, zodat de opening in de zandzak-muur voor het kanon uitkomt
Op die manier kunnen ze 360 graden rondom op luchtdoelen schieten, en op gronddoelen en toch duidelijk beschermd zijn

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Panzerfaust Trap Teams

Niet voor de Market Garden 'Kampfgruppe Euling' lijst, maar voor de SS-lijst uit het Remagen boek: Verstopte PanzerFaust teams, die zomaar ergens tevoorschijn komen om tanks lastig te vallen :disturbed:
Wie wel eens tegen Stefan zn Fallschirmjäger gespeeld heeft zal ze wel kennen

Afbeelding
Afbeelding

En toen ik toch bezig was met het schilderen van een klein groepje infantrie ook meteen maar even een klein gaatje opgevuld in de collectie:
Het command team van de Luftwaffe Flak 88's

Afbeelding
Afbeelding

Luftwaffe-blauw blijft toch erg leuk om te schilderen tussen al dat camouflage bruin en groen door ^_^

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 15 feb 2015 19:33

Begin van een nieuwe unit: Fallschirmjäger B)

Afbeelding

Afbeelding

Het 2. Fallschirm Armee was geplaatst in Nederland aan het begin van operatie Market Garden, dus units Fallschirmjäger zijn een optie voor heel veel Duitse lijsten in het MG boek
Handige unit om in de beschikbare opties te hebben, dus

Fallschirmjäger zijn vreselijk interessant om te schilderen, vanwege de enorme variëteit aan mogelijke kleuren

Om dit uit te leggen een kleine geschiedenisles :wink:

De Duitse parachutisten, oftewel Fallschirmjäger, vielen onder de Luftwaffe
(in tegenstelling tot de meeste andere landen, waar ze gewoon onder het leger vielen)
Dit heeft gevolgen voor de kleuren van de uniformen en uitrusting
Het uniform van een Fallschirmjäger is dus Luftwaffe-blauw, maar dit zie je zelden omdat ze er meestal een camouflage jack overheen droegen.
Dit camouflage jack was aan het begin van de oorlog een egale olijfgroene kleur
Afbeelding
Maar zo rond '41 kwamen er jacks in productie in Splinter camo-patronen
Voornamelijk in het groene Splinter A, maar ook in Splinter B dat een beige basis heeft
Afbeelding Afbeelding
Later (zo eind '43) volgde er ook een variant in het zgn. 'Water' of 'Marsch' patroon
Afbeelding
Al deze varianten werden door elkaar heen gebruikt, en ook aan het eind van de oorlog werd de originele egaal groene variant nog steeds gedragen.

De helmen die ze droegen hebben nog meer variatie.
Oorspronkelijk waren die Luftwaffe blauw, maar al snel kwamen ze in het groen in productie.
Meestal zie je dat niet, want dan hadden ze er een stoffen bedekking overheen.
Ook deze was eerst egaal groen, en later in de 2 Splinter camo's (maar niet in het 'Water' patroon! :nono: )
Kwam een Fallschirmjäger zonder zn helmbedekking te zitten, dan ritselden ze vaak wat verf die werd gebruikt voor de tanks om de helm te camoufleren, of wat netten en blaadjes.

Luftwaffe leren uitrusting als riemen en holsters was een roodbruin ipv het zwart van andere Duitse troepen, en tassen voor munitie en eten waren Luftwaffe blauw. Later in de oorlog was dit Luftwaffe materiaal niet altijd voor handen, en werden de spullen van het 'gewone' leger gebruikt.
Ook zie je steeds vaker gewone Duitse helmen ipv de speciale Fallschirm helmen, soms in Luftwaffe blauw, soms in groen.

Na de invasie van Kreta in '41 werden de Duitse Fallschirmjäger nooit meer gebruikt voor grootschalige luchtlandingsoperaties, dus het was ook niet echt noodzakelijk meer om ze het speciale materiaal daarvoor te geven.
In '44 was naar schatting minder dan 10% van de Falschirmjäger daadwerkelijk een gekwalificeerd parachutist, en de term Fallschirm werd steeds meer een eretitel ipv van een aanduiding van een capaciteit. (Er was zelfs een Fallschirm Panzer Divisie :roll: )

Een Fallschirm unit in '44 is dus een compleet allegaartje van verschillende soorten equipment, en als je het goed aanpakt hoeven geen 2 Jäger hetzelfde aan te hebben. :grijns:
De modellen van Battlefront laten dit ook mooi zien, met verschillende helmen, uitrusting en wapens

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 15 feb 2015 19:34

Hierbij dus wat close-ups, om het resultaat van de research te laten zien
(en omdat ik toch best trots ben, natuurlijk -_- )

Afbeelding
Je ziet vaak van dit soort sjaals op foto's, en dat was geen officiële uitrusting. Het was dus altijd privé 'burger' kleding, en kan dus alle kleuren zijn, en zeker niet altijd even camouflage-kundig
(ik heb ergens een keer een foto gezien van een Fallschirmjäger bij Monte Cassino met een felrode sjaal om ^_^ )
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beastherder
BOFH

Berichtdoor joost » 15 feb 2015 20:23

Mooi werk ziet er allemaal super uit ...en de info maakt het helemaal af , bedankt :thumbup:
Legers die ik speel: flames of war ...
joost
Ogre with nifty pigtails

Berichtdoor Beastherder » 22 feb 2015 19:45

Er wordt verder geschilderd aan Fallschirmjäger, maar erg snel gaat dat niet
Deze week voornamelijk bezig geweest met knip- en plakwerk

Als dadelijk het weer goed genoeg om te kunnen airbrushen moet er wel genoeg klaar staan om door te kunnen werken
(bij gebrek aan een speciale hobby-kamer of professionele afzuiginstallatie doe ik mijn spuitwerk uit een open raam, en dat is in de wintermaanden niet echt een optie :unsure: )

Om te beginnen een platoon Panzer IV's
Als de meest voorkomende Duitse tank van WO2 hoor je die gewoon te hebben -_-

Zoals ik hier al eerder met mijn Panthers heb uitgelegd, wil ik mijn tanks een flink doorgeleefd karakter geven.
Mijn SS-ers zijn voornamelijk Market Garden gethematiseerd, en in die tijd waren SS Panzerdivisies hier in de buurt echt nog maar een schim van wat ze geweest zijn

In de maanden voor Market Garden vochten ze in Frankrijk tegen de geallieerde invasie, en daar zijn ze compleet door de mangel gehaald.
De 9e en 10e SS Panzerdivisies, samen het 2e SS PanzerArmee, had in totaal 3 Panther tanks, en slechts enkele tientallen PzIV's en Jagdpanzers.
Meer dan 90% van de tanks die ze op papier hoorden te hebben lag nog na te smeulen ergens in Noord Frankrijk

Ze waren terug getrokken naar de rustige Arnhem-Nijmegen regio om uit te rusten en te wachten op de volledige re-organisatie met nieuwe tanks, toen er opeens een zooi para's op hun hoofd viel -_-

De Panzer Iv's zijn dus de laatste overlevenden, die met veel moeite aan de praat zijn gehouden.
Eén van de meest effectieve manieren om Panzers een afgeragd karakter te geven is door de Schürzen aan te pakken.

De Schürzen van Duitse tanks zijn de dunne platen die ze aan de zijkanten van hun tanks hangen, als bescherming tegen bazooka's en dergelijke.
Deze platen hingen aan een rails, en konden er makkelijk af getild worden voor onderhoud aan de wielen en tracks.
Nadeel hiervan is dat de platen nogal makkelijk los konden laten als er door begroeiing gereden werd. Ze vielen gewoon van de rails.

Mijn Panzer IV's zijn van Plastic Soldier Company, en het wegsnijden van wat van die platen is makkelijk zat :yes:
Probleem word dan echter dat je de bevestigingsrails zou moeten zien op de plaats van de missende plaat, en die zit niet bij de plastic kit

Creatief worden met plastic strip is dan de oplossing, om zo zelf de bevestigingsrails te maken
Iets vals gespeeld door de rails ook te verbinden met de spatborden met een paal naar beneden (eigenlijk was het alleen verbonden met de romp) maar ik was bang dat het anders te kwetsbaar zou zijn.
De rail zelf was nog (relatief) simpel, maar voor de echte 'look' heb je de kleine driehoeken nodig waar de Schürzen aan werden gehaakt.
Die driehoekjes zijn minder dan 2mm groot, wat een gepruts was dat :o

Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk erg tevreden met het resultaat, en dan zal later met het schilderwerk het versleten karakter nog verder worden benadrukt :yes:

Afbeelding
Afbeelding

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 22 feb 2015 20:16

Meer tanks zijn altijd cool, natuurlijk, maar waar mijn Duitsers écht behoefte aan hebben is meer mobiliteit

Afgelopen jaar ben ik voornamelijk bezig geweest om ze klaar te krijgen voor de grote Slag van Nijmegen, waarbij ze alleen maar hoefden te verdedigen.
Battle van vorige donderdag maakte maar weer eens pijnlijk duidelijk dat mijn huidige collectie echt te weinig mogelijkheden heeft om de Deployment Zone van de tegenstander te bedreigen :snif:

Tanks zijn mobiel natuurlijk, maar zeker bij Duitsers zijn ze te duur en dus zeldzaam voor grote offensieve operaties. Ze hebben het vaak gewoon te druk met duelleren met de tanks van de tegenstander.

Allereerst wat transports om die 'footsloggers' van me wat mobieler te maken

Afbeelding

Trucks voor het versjouwen van de kannonen, Kübelwagens voor Command teams en Observers, en de iconische SdKfz251 halftracks om wat Panzergrenadiers te veranderen in Gepanzerte Panzergrenadiers

Maar nog belangrijker zijn wat mogelijkheden voor kleine verkenningseenheden
Pantser-auto's en halftracks zullen eindelijk wat mogelijkheden geven voor rond scheuren over de tafel en de tegenstander irriteren :grijns:
(oh, en wat Nebelwerfers voor wat goedkoop indirect vuur)

Afbeelding

Beastherder
BOFH

VorigeVolgende

Keer terug naar Historische wargames