Ugh... Die Khorne Daemonkin codex is echt een bij elkaar geraapt zooitje.
Je hebt dus dat Blood Tithe systeem waarbij je een Blood Point krijgt voor elke unit die je hebt afgeslacht, waarmee je vervolgens een bonus kunt kopen aan het begin van je beurt. Hartstikke leuk, MAAR:
Optie 7 en 8, waarbij je een respectievelijk een Flying (Khorne) Daemon Prince en een Bloodthirster kunt summonen zijn in principe onbruikbaar. Op welk punt in de game zouden realistisch gezien 7 à 8 units kunnen zijn vernietigd? Beurt 3? Dat betekent dat je aan het begin van beurt 4 zo'n beest kunt binnen halen. OK prima, maar die arriveert dus via Deep Strike. Geen charge op dat moment. Nou, daar kan ik wel mee leven. Probleem is echter dat je de volgende beurt van Flight Mode moet veranderen, omdat FMCs altijd in Swooping Mode via Deep Strike komen. Hierdoor kun je in beurt 5 ook niet chargen. Beurt 6 dan maar? Wie zegt dat er een beurt 6 is? Ja, je kunt zo'n ding op een objective pleuren in beurt 5, maar wat is daar nou leuk aan?
Daarnaast heb je een grappig Artifact, een aks waarmee je in een Bloodthirster kunt veranderen zodra je dood gaat. Vervolgens lees je de regels: Oh, die Bloodthirster wordt gesummoned. Twee beurten wachten dus totdat hij überhaupt wat kan. Dan lees je verder: Bloodthirster verliest elke beurt D3 wounds. Dat ding is dus gegarandeerd zo-goed-als dood voordat hij wat kan doen.
Wat is het doel van die regels? Ja, je wilt dingen niet te sterk maken, maar maak dat artifact dan bijvoorbeeld een stuk duurder qua punten of maak het summonen van een Bloodthirster dan een stuk lastiger i.p.v compleet zinloos. Als ik de optie heb tussen:
- Erg kleine kans om een Bloodthirster te summonen, die een goede kans heeft wat te doen
- Goede kans om een Bloodthirster te summonen, die een erg kleine kans heeft wat doen
Dan kies ik altijd voor de eerste optie. Een vergelijkbare regel staat al in de Chaos Codex, waarbij je character in een Daemon Prince kan veranderen na het winnen van een challenge. Dat is mij nog nooit overkomen, maar ik heb nog steeds plezier aan die regel gehad. Überhaupt het bestaan van die kans is leuk. Mja, dit is kennelijk GW's poging om meer Bloodthirster modellen te verkopen. Je kunt ze nu immers makkelijk summonen!!! Ugh...
Ten slotte staat er in de Blood Tithe regels dat je een Blood Point krijgt als het volgende gebeurt: "A character with the Blood for the Blood God! special rule is slain, or slays an enemy character in a challenge." Hoort die komma daar nou? Volgens deze regel zou je dus elke keer een Blood Point krijgen zodra een van je eigen characters dood gaat, ongeacht of hij een challenge zit of niet. Ik neem maar dat de intentie was dat de character in een challenge moet zitten.
Nog wat ander commentaar:
Actually, the other thing I just noticed - there's no restriction to 'friendly units only' generating Blood Tithe. If two Demonkin armies were fighting each other, the Blood for the Blood God! rule is worded such that both players would be earning Blood Tithe for any unit that kills or is killed. By that I mean if Player A's CSM squad killed Player B's Cultist squad, both players would generate 3 Tithe each - 1 for a unit destroying an enemy unit, 1 for a character being slain, and 1 for a unit being completely destroyed. Khorne will be pleased.