Frank's Napoleonics

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Re: Frank's Napoleonics

Berichtdoor Gotrek » 05 jul 2015 23:55

[quote="Beastherder"]Ah, maar misschien zijn het geen light company troepen? :whistle:

Zie ik er dan wel 1 met "wings" terwijl dat niet hoort?
Website: http://www.sanderschoonbeek.nl

I fight better drunk than you do sober
Legers die ik speel: WHFB: Dwarfs, Warriors of Chaos. WH40k Genestealer Cults
Gotrek
Chaos Squat with the hat of Abaddon

Berichtdoor kaleith » 06 jul 2015 11:43

[quote="vhati"]sean bean leeft nog

Dit, deze man wordt voornamelijk ingehuurd om dood te gaan.
Legers die ik speel: Fantasy:Dark Elves, Vampire Counts 40k: Death Korps of Krieg Flames of War: Soviets Mordheim: Undead,Druchii (rebalanced dark elves)
kaleith
Difficult terrain made from cork

Berichtdoor Skevan » 06 jul 2015 13:06

Ze hebben een rode pluim, wat ze grenadier maakt, maar de fictive south essex was een light company, dus groene pluimen
With Ate by his side come hot from hell, Shall in these confines with a monarch's voice
Cry 'Havoc,' and let slip the dogs of war;That this foul deed shall smell above the earth
With carrion men, groaning for burial.
Skevan
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 09 jul 2015 09:15

volgens mij hebben de pluimen op de shako's de verkleurde kleur

Zie ik er dan wel 1 met "wings" terwijl dat niet hoort?

Ze hebben een rode pluim, wat ze grenadier maakt, maar de fictive south essex was een light company, dus groene pluimen

Samen zitten jullie er heel dicht bij :D
De South Essex is een 'normaal' Infantrie Regiment, en heeft dus een Light Company, maar ook Grenadiers en Lijn infantrie
In de tv-serie word dat onderscheid niet gemaakt. Begrijpelijk, in een actie-avonturen film moet je je publiek niet gaan vervelen met een uitgebreide technische uitleg van de organisatie van het Britse leger in 1809 -_-

Neemt niet weg dat iemand op de foto een onmogelijk uniform aan heeft
(Sharpe zelf telt niet mee, die is te cool voor een reglementair uniform ;) )

De man rechts achter Sharpe heeft wings op zn schouders, en dit zou hem dus een Grenadier of Light maken, maar de pluim op zn shako is het rood-wit van een 'Line' soldaat
De pluim zou groen of helemaal rood (voor een Grenadier) moeten zijn, of hij had een andere jas aan moeten trekken.

Heel begrijpelijk natuurlijk. Zo'n figurant krijgt gewoon wat kleding aangereikt en geen haan die er verder naar kraait.
99,999% van je publiek gaat dat echt niet zien. :nono:
De Sharpe serie is eerder te prijzen voor alles wat ze goed hebben dan dat je moet gaan zeuren over dit soort pietluttige details.
Zo vind ik het bijvoorbeeld heel netjes dat ze de gele regimentskleur hebben zoals die beschreven word in het boek, ze hadden ook gewoon 'standaard Napoleontisch uniform #42' uit het archief kunnen trekken.

In de laatste Wargames Illustrated wordt deze zelfde foto ook gebruikt bij een stuk over de 95th Rifles
Stom toeval, ik kocht die WI de dag nadat ik die foto hier had neer gezet
Het stuk van de foto met het foutieve uniform valt daar net weg
Kwam het gewoon zo uit, of weet de redactie van de WI dat hun publiek dat wél op gaat vallen?

Afbeelding

sean bean leeft nog

Sharpe is nog erg vroeg in de carriere van Sean Bean, en zijn traditie van doodgaan was hier nog niet begonnen :)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 13 jul 2015 15:17

Afgelopen tijd lekker lopen plakken en knippen met die plastic dozen Perry Napoleonics die ik nog had liggen.
Nog geen idee of ik er wat mee kan, en zeker nog geen idee wanneer het allemaal geschilderd moet worden, maar het zijn zulke mooie sets ^_^

Eerst een blok Franse Infantrie
Geposeerd in de typische 'March Attack Column' waarmee de Fransen in hun tijd heel Europa veroverden
Compleet met officier, drummer en 1 van de beroemde adelaars-standaarden
Afbeelding

Doos komt ook met een stel skirmishende Voltigeurs (de tegenhangers van de Britse Light Infantry)

Afbeelding

En van de Franse Dragonders, waar ik er al 5 van had geschilderd, heb ik ook de rest van de doos maar s in elkaar gezet
13 cavalerie, met officier, trompetter en 2 gasten hebben de extra versieringen van de zgn Elite compagnie
Afbeelding

Als bonus krijg je ook 8 Dragonders te voet, voor als je ze die originele taak wilt laten uitvoeren, en een stel infantrie casualties (zowel Brits als Frans) Kan erg handig zijn om wat coole casualty/wound markers mee te maken die je bij sommige spel-systemen nodig hebt. ^_^

Afbeelding
Afbeelding

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 19 jul 2015 18:01

En dan nu eindelijk wat modellen van de troepen die in geen enkele verzameling Britse Napoleonics mag ontbreken: 95th Rifles B)

Afbeelding

Afbeelding

https://en.wikipedia.org/wiki/Rifle_Brigade_(Prince_Consort%27s_Own)

Na de ervaringen van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog, waar het Britse leger veel last had van irreguliere troepen met accurate jachtgeweren, gingen sommige Britse officieren pleiten voor het trainen van troepen in deze manier van oorlog voeren.
Het duurde even voordat deze mening door de conservatieve legerleiding heen kwam, maar in 1800 werd dan toch het "Experimental Corps of Riflemen" opgericht.

Britse wapenfabrikanten werd gevraagd om een accuraat 'rifle' geweer te ontwerpen, en uiteindelijk werd die van meneer Baker geselecteerd
('rifles' zijn de groeven in de loop van het geweer, die een spin geven aan de kogel wat de accuraatheid enorm verhoogd)

https://en.wikipedia.org/wiki/Baker_rifle

In de experimentele fase kregen de troepen de vrijheid kregen om zelf uit te zoeken wat de beste manier was om te werken met de nieuwe wapens en tactieken (Revolutionair voor de tijd, waarin de ideale soldaat werd gezien als een hersenloze robot die blind bevelen opvolgt)

Na een paar jaar aankijken en wat acties besloot de legerleiding dat er wel iets nuttigs was aan het idee en kregen ze een officieel regimentsnummer: 95
Als 95e hebben ze meegedaan aan practisch alle campagnes van de Britten in de Napoleontische oorlog.

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 19 jul 2015 18:02

Tijd voor een betere kijk naar de modellen:

Afbeelding

Naast de groene kleur is het Rifle uniform ook anders van vorm dan die van 'normale' infantrie.
De jas is korter, zonder rok, met simpelere manchetten en 3 rijen zilveren knopen.
De 'shako' lijkt op de kachelpijp shako, maar is subtiel anders van vorm en werd ook niet vervangen voor de Waterloo campagne.
Broek was ook groen, maar werd op campagne ook regelmatig vervangen door de grijze broek van gewone infantrie als deze was versleten.
Alle leren riemen en tassen waren zwart ipv wit.
De Baker Rifle was korter dan het standaard musket, wat een nadeel kon opleveren bij een bajonet gevecht. Riflemen werden daarom uitgerust met een veel groter bajonet met handgreep, zodat de totale lengte gelijk werd met een standaard musket met bajonet.
Om begrijpelijke redenen noemden de troepen van het 95e hun bajonet een 'zwaard' en (in de beste Britse traditie om tradities in stand te houden ^_^ ) is bij de moderne opvolger van het 95e, The Rifles Regiment, het officiele comando voor de bajonetten nog steeds "Fix Swords!" :grijns:

Afbeelding Afbeelding

Ook in de rest van de equipment zitten significante verschillen met die van de 'gewone' infantrie.
Over de rechterschouder draagt de Rifleman dezelfde veldfles en etenszak, maar de bajonet hangt aan een riem om de heupen ipv over de schouder.
Over de linkerschouder draagt hij een munitietas, met daarin voorverpakte kogels en kruit, net als gewone infantrie.
Het laden van de Rifle met deze munitie gaat bijna net zo snel als een gewoon musket, maar gaat ten koste van de accuraatheid.
Om echt goed gebruik te maken van de kracht van zijn wapen heeft hij ook een hoorn met extra fijn gemalen buskruit, aan zijn riem een tas met individuele kogels, en, in een opening in de kolf van zijn geweer achter de messing klep, geoliede stukjes leer die zorgen voor een perfect pasvorm van de kogel in de loop.
Om op deze manier te laden duurt veel langer (vooral omdat de kogel die strak in de groeven grijpt met veel kracht door de loop geduwd moet worden), maar de accuraatheid die te behalen was kon enorm zijn, zeker voor die tijd.

Het beste voorbeeld van de potentie van de Baker Rifle in handen van een expert werd geleverd door Thomas Plunket in 1809, toen hij op een afstand van 600 meter een Franse generaal neer schoot, én (alsof om te bewijzen dat het eerste schot geen gelukstreffer was) zijn aide-de-camp.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Plunket
In een tijd waarop een gewoon musket alleen door puur geluk een mens kon raken op meer dan 50 meter was dit ongehoord effectief. :yes:

De vrij unieke houding die de beste man gebruikte om dit voor elkaar te krijgen is sindsdien bekend als de 'Plunket Position', en Warlord is zo aardig geweest om er een model van te maken:

Afbeelding

De riem van het geweer word om de voeten gelust, en het bovenlichaam hangt aan de riem terwijl het geweer op de voeten rust.
Het lijkt een nogal onhandige positie, maar met het resultaat valt niet te twisten. ^_^

Rest mij niet meer dan om af te sluiten met het officiele Regimentaire lied van de 95e Rifles: 'Over The Hills And Far Away' :grijns:

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Gotrek » 20 jul 2015 16:57

Vanaf 600 meter??? Volgens mij is dat in deze tijd nog steeds een hele opgave. Door alle Hollywood films denkt iedereen altijd dat schieten zo makkelijk is, maar in de praktijk is dat volgens mij wel anders. Om over bewegende doelen nog maar niet te spreken (nou zou deze Generaal wel niet aan het rondrennen zijn geweest maar toch). Zonder het verhaaltje erbij had ik ook helemaal niet verwacht dat die houding zo goed was.
Website: http://www.sanderschoonbeek.nl

I fight better drunk than you do sober
Legers die ik speel: WHFB: Dwarfs, Warriors of Chaos. WH40k Genestealer Cults
Gotrek
Chaos Squat with the hat of Abaddon

Berichtdoor Chris » 20 jul 2015 18:22

Sterker nog, dat is echt een teringeind. Zelfs tegenwoordig is een kilometer al een enorm goed schot.
Never play leapfrog with a unicorn.
Legers die ik speel: 40K: Steel Confessors(SM), Imperial Guard, Space Wolves, Tau, Orks. Fantasy: Lizardmen, Wood Elves.
Chris
Lord Lion-O

Berichtdoor mathijs97 » 20 jul 2015 21:09

550 meter is het maximale bereik van de colt c7/c8 die de landmacht gebruikt, wat eigenlijk gewoon een moderne m16 is.
de maximale reikwijdte is tot waar je gericht kan schieten, de kogel gaat wel verder alleen heb je absurd veel geluk nodig om je doel te raken.
https://www.defensie.nl/organisatie/lan ... nld-5.56mm
een sniper zoals de door nederland gebruikte Accuracy raak je doelen tot op 1100 meter mee.
https://www.defensie.nl/organisatie/lan ... eer-7.62mm

dus 600 meter is inderdaad een tering end voor 1806! :grijns:

en weer prachtig geschilderd frank en een leuke uitleg :tu:
Legers die ik speel: 30k: World Eaters & Ultramar Auxillia Mordheim: Beastmen Black Powder: Östenreich
mathijs97
Suicidal Nurgling, playing with soap

VorigeVolgende

Keer terug naar Hive Novio Blogs