door shogun » 26 jul 2017 11:52
[quote="Caladai Doomblade"]Ik ben het helemaal met je eens hoor, echt waar. Ik zie toernooien op dezelfde manier, en hoewel ik veel casual speel neem ik vrijwel altijd een lijst mee waar ik gewoon op dat moment graag mee speel, en dat is soms een beetje 'tailored', en soms helemaal niet.
Nadeel is dat er dan op een club spelers zijn die 'graag' met veel heavy bolters spelen waarbij dan de tyranid infantry speler denkt; 'weet je wat, ben nu al 3 potjes van de tafel geveegd' ik denk dat ik effe niet meer tegen hem speel'. Op een toernooi moet ik met 20+ lijsten rekening houden en dan kan ik me niet teveel focussen op een enkele lijst/tegenstander.
[quote="Caladai Doomblade"]
Echter, ik heb geen enkel medelijden met iemand die 4 stormravens koopt (of wat dan ook voor speciale aanschaf) enkel om een harde toernooi-lijst te maken. Iedereen koopt units die zijn leger 'beter' maken, of dat nu een extra predator is of een squad centurions, maar iemand die modellen koopt die hij casual nooit zou gebruiken maar enkel om een eenzijdige lijst te maken voor toernooien heeft gewoon geld teveel en kan beter magic gaan spelen.
Dit blijft altijd het issue tussen casual play en competitief play. Het is een ander level waarbij spelers geen losse units kopen om hun huidig leger beter te maken, maar een strategie uitzetten om niet 1 potje maar een heel toernooi te winnen. Dan moeten alle puzzelstukken in elkaar passen en dat kan voor spelers een reden zijn om grote aankopen te doen. Vooral bij een nieuwe editie waar het hele spel is veranderd en een huidig leger niet meer volstaat. Als competitieve speler kun je kiezen; met je oude leger casual gaan spelen of een nieuwe competitief leger bouwen. Vaak kijken deze spelers naar hun huidige modellen en zoeken de snelste/goedkoopste weg om weer een competitief leger te bouwen (En magic is dan geen goedkoop alternatief, trouwens.).
Ik doe dit zelf ook;
Huidig tyranid toernooilijst waar ik aan werk:
HQ:Malanthrope
HQ:Malanthrope
TROOPS: 20 gaunts met 1ox devourer upgrade
TRANSPORT: Tyrannocyte + Barbed strangler
TROOPS: 20 gaunts met 1ox devourer upgrade
TRANSPORT: Tyrannocyte + Barbed strangler
FAST ATTACK: 3x myotic spore sacks
HEAVY SUPPORT: 3x biovores
HEAVY SUPPORT: Mawloc
Voor de Malanthorpes ben ik een conversion aan het bouwen en voor de biovores heb ik een goedkoop alternatief, Maar de rest heb ik al. Ik snap dat een casual speler dit niet kan waarderen maar een casual speler houdt ook geen rekening met 4 imperial knights, 8 nurgle daemon princes + magus, 150 conscripts, 80 GSC-genestealers etc....
Dit naar mijn inzien een cool leger omdat ik ook 3 mawlocs + 2x20 guants heb om te deepstriken en ik kan niet alleen mijn biovores het werk laten doen. Het is altijd een gevecht en moet tegen top-lijsten mijn best er voor doen en vaak ook andersom.
Terwijl ik ook wel eens met een casual space wolf lijst tegen een casual speler met een ork lijst heb gespeeld en diegene chargde met 3 verschillende ork units, 3 verschillende units grey hunters. Onder het mom van 'orks moeten chargen' gooide hij er alles tegen aan maar ik wist dat ze dit uiteindelijk zouden verliezen. Het was gewoon wiskunde. Eerste beurt deed het voor mijn grey hunters wel pijn en was de ork speler in zijn nopjes, maar ik dacht bij mezelf;
'je snapt nu toch dat je niet meer charged en de +1 attack en +1 strenght niet meer hebt (furious charge)? Daarna gingen de orks dood.
Als dezelfde speler nu 3 units orks op 1 unit grey hunters had gegooid dan was het anders verlopen, maar nu klaagde de casual speler dat grey hunters veel te goed zijn, en dan begrijp je niks van de verhouding tussen units en inzicht in speltechnieken. En dat is niet perse erg maar veel casual spelers gaan er prat op dat ze het niet erg vinden om te verliezen, maar uiteindelijk is dat vaak niet het geval.
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.