40k regel vraagjes

Kom hier om te babbelen over ruimtemannetjes en raketwerpers en andere futuristische verschijnselen. Baard met kaas is een veel voorkomend begrip in 40K.

Moderator: Skevan

Re: 40k regel vraagjes

Berichtdoor Caladai Doomblade » 26 jul 2017 09:53

Ik ben het helemaal met je eens hoor, echt waar. Ik zie toernooien op dezelfde manier, en hoewel ik veel casual speel neem ik vrijwel altijd een lijst mee waar ik gewoon op dat moment graag mee speel, en dat is soms een beetje 'tailored', en soms helemaal niet.

Echter, ik heb geen enkel medelijden met iemand die 4 stormravens koopt (of wat dan ook voor speciale aanschaf) enkel om een harde toernooi-lijst te maken. Iedereen koopt units die zijn leger 'beter' maken, of dat nu een extra predator is of een squad centurions, maar iemand die modellen koopt die hij casual nooit zou gebruiken maar enkel om een eenzijdige lijst te maken voor toernooien heeft gewoon geld teveel en kan beter magic gaan spelen.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH

Berichtdoor shogun » 26 jul 2017 11:52

[quote="Caladai Doomblade"]Ik ben het helemaal met je eens hoor, echt waar. Ik zie toernooien op dezelfde manier, en hoewel ik veel casual speel neem ik vrijwel altijd een lijst mee waar ik gewoon op dat moment graag mee speel, en dat is soms een beetje 'tailored', en soms helemaal niet.

Nadeel is dat er dan op een club spelers zijn die 'graag' met veel heavy bolters spelen waarbij dan de tyranid infantry speler denkt; 'weet je wat, ben nu al 3 potjes van de tafel geveegd' ik denk dat ik effe niet meer tegen hem speel'. Op een toernooi moet ik met 20+ lijsten rekening houden en dan kan ik me niet teveel focussen op een enkele lijst/tegenstander.

[quote="Caladai Doomblade"]
Echter, ik heb geen enkel medelijden met iemand die 4 stormravens koopt (of wat dan ook voor speciale aanschaf) enkel om een harde toernooi-lijst te maken. Iedereen koopt units die zijn leger 'beter' maken, of dat nu een extra predator is of een squad centurions, maar iemand die modellen koopt die hij casual nooit zou gebruiken maar enkel om een eenzijdige lijst te maken voor toernooien heeft gewoon geld teveel en kan beter magic gaan spelen.

Dit blijft altijd het issue tussen casual play en competitief play. Het is een ander level waarbij spelers geen losse units kopen om hun huidig leger beter te maken, maar een strategie uitzetten om niet 1 potje maar een heel toernooi te winnen. Dan moeten alle puzzelstukken in elkaar passen en dat kan voor spelers een reden zijn om grote aankopen te doen. Vooral bij een nieuwe editie waar het hele spel is veranderd en een huidig leger niet meer volstaat. Als competitieve speler kun je kiezen; met je oude leger casual gaan spelen of een nieuwe competitief leger bouwen. Vaak kijken deze spelers naar hun huidige modellen en zoeken de snelste/goedkoopste weg om weer een competitief leger te bouwen (En magic is dan geen goedkoop alternatief, trouwens.).

Ik doe dit zelf ook;

Huidig tyranid toernooilijst waar ik aan werk:

HQ:Malanthrope
HQ:Malanthrope

TROOPS: 20 gaunts met 1ox devourer upgrade
TRANSPORT: Tyrannocyte + Barbed strangler
TROOPS: 20 gaunts met 1ox devourer upgrade
TRANSPORT: Tyrannocyte + Barbed strangler

FAST ATTACK: 3x myotic spore sacks

HEAVY SUPPORT: 3x biovores
HEAVY SUPPORT: Mawloc

Voor de Malanthorpes ben ik een conversion aan het bouwen en voor de biovores heb ik een goedkoop alternatief, Maar de rest heb ik al. Ik snap dat een casual speler dit niet kan waarderen maar een casual speler houdt ook geen rekening met 4 imperial knights, 8 nurgle daemon princes + magus, 150 conscripts, 80 GSC-genestealers etc....

Dit naar mijn inzien een cool leger omdat ik ook 3 mawlocs + 2x20 guants heb om te deepstriken en ik kan niet alleen mijn biovores het werk laten doen. Het is altijd een gevecht en moet tegen top-lijsten mijn best er voor doen en vaak ook andersom.

Terwijl ik ook wel eens met een casual space wolf lijst tegen een casual speler met een ork lijst heb gespeeld en diegene chargde met 3 verschillende ork units, 3 verschillende units grey hunters. Onder het mom van 'orks moeten chargen' gooide hij er alles tegen aan maar ik wist dat ze dit uiteindelijk zouden verliezen. Het was gewoon wiskunde. Eerste beurt deed het voor mijn grey hunters wel pijn en was de ork speler in zijn nopjes, maar ik dacht bij mezelf; 'je snapt nu toch dat je niet meer charged en de +1 attack en +1 strenght niet meer hebt (furious charge)? Daarna gingen de orks dood.
Als dezelfde speler nu 3 units orks op 1 unit grey hunters had gegooid dan was het anders verlopen, maar nu klaagde de casual speler dat grey hunters veel te goed zijn, en dan begrijp je niks van de verhouding tussen units en inzicht in speltechnieken. En dat is niet perse erg maar veel casual spelers gaan er prat op dat ze het niet erg vinden om te verliezen, maar uiteindelijk is dat vaak niet het geval.
Stats are like bikini's. the show a lot but not everything.
Legers die ik speel: 40k: (chaos) marines, tyranids
shogun
Chaos Squat with the hat of Abaddon

Berichtdoor Johan » 28 jul 2017 13:46

Ik stap ook eens in dit gesprek.

Ik denk dat veel casual spelers gewoon hopen op een leuke pot. Ik heb zelf nooit een toernooi gespeeld en heb geen idee of ik dit leuk zou vinden (ik verwacht van niet). Mijn probleem zou al snel zijn dat ik het idee heb dat mijn tegenspeler niet wint omdat hij nu tactisch beter speelt (goed voorbeeld met de grey hunters vs orks Rik) of veel geluk heeft (de dobbelstenen hebben soms een beetje hun eigen wil lijkt het :grijns: ), maar al wint omdat zijn portemonnee groter is dan de mijne. (4 imperial knights kosten nu eenmaal meer dan de 2e hands boys uit een AoBR set) Ik heb op zich weinig problemen met verliezen, maar een wedstrijd spelen waarvan je van tevoren als 5-0 achter staat is gewoonweg niet erg leuk. (een match waarbij ik het idee heb 5-0 voor te staan vind ik overigens ook geen bal aan) Speel je 1 zo'n match.. prima. Maar speel je er 3 achter elkaar op die manier dan ga ik in ieder geval met een rotgevoel naar huis. Ik denk dat veel casual spelers er zo in staan. Daarom ga ik ook niet naar een toernooi denk ik.

Ik snap dat toernooispelers eigenlijk een andere uitdaging hebben. Het lijkt me een leuk gepuzzel om een lijst te bouwen die overal kans tegen maakt. Het is alleen waarschijnlijk een stuk duurder dan een 'casual' lijst. Ik heb het budget gewoon niet om dat soort lijsten te bouwen. (Ook de tijd niet om het in elkaar te zetten en te verven etc.) Je speelt hetzelfde spel maar inderdaad op een heel andere wijze. Ik ben halverwege 7th editie gestopt met spelen omdat ik merkte dat ik de models niet snel genoeg aan kon slepen en het geld was gewoonweg op. Had ik iets wat ik mee zou kunnen nemen naar een toernooi, dan kwam er een nieuwe codex uit en was wat ik had al niet goed genoeg meer. Een competitieve match is leuk. En zelfs verliezen kan leuk zijn als ik het idee heb echt wat geleerd te hebben. (heb ik ook gehad met een enkele pot die ik in het verleden tegen Rik speelde, ik leerde echt super veel en had een leuke tijd, ondanks dat ik verloor. Ook met Chris had ik dat.)

Nu vind ik het ook wat om te gaan zitten zeiken op mensen met meer geld dan ik (dan zou ik wrok hebben tegen het merendeel van mijn Nederlandse medeburgers :grijns: ). Dus ik los het op door niet aan toernooien mee te doen. Ik zoek vaak tegenspelers op waaraan ik wat gewaagd ben betreft spelers niveau en ook betreft budget. Dat geeft vaak de meeste garantie op een leuke avond.
If you are going through hell, keep going.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Johan
Nurgle in a petticoat

Berichtdoor Caladai Doomblade » 28 jul 2017 15:15

Het is en blijft een oude discussie. De mensen die vaak commentaar op toernooien hebben zijn de mensen die er niet naartoe gaan, dus waar praat je dan over... Echter moet ik zelf ook toegeven dat mijn laatste toernooi ook al weer 5 jaar geleden is, dus ik weet niet of dat nog relevant is. Toen ik nog meer toernooien speelde kwam je vaak genoeg mensen tegen die competetief speelden, maar veruit de meeste potjes waren gewoon gezellige potjes tegen gezellige mensen met 'normale' legers.

Het grootste deel van de toernooispelers vroeger kwamen niet naar een toernooi om te winnen, maar gewoon om een paar potten te spelen. Tuurlijk maak je dan een zo sterk mogelijke lijst met de modellen die je hebt, maar ik heb nog nooit een model gekocht voor een toernooi en ik denk dat er zat spelers op toernooien zijn die gewoon een lijst maken met wat ze al hebben.

Ik ben in ieder geval van plan om in het komende jaar toch weer eens een toernooitje te bezoeken, want ik heb altijd veel lol gehad op evenementen.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH

Berichtdoor Johan » 28 jul 2017 17:39

Klopt, ik praat dus vooral over iets wat ik niet zelf heb meegemaakt. Maar als ik verwacht dat ik bij voorbaat al weinig kans heb om te winnen.. en dan entree kosten betalen voor een dag die uiteindelijk erg frustrerend uitpakt... :dunno:

Zucht.. misschien moet ik toch gewoon een keertje een toernooi meedoen en zelf ondervinden hoe het is i.p.v. blijven hangen in een vooroordeel over hoe het is.

"w. churchill"
Legers die ik speel: FOW: Duitsers (Grenadiers en Panzer), Amerikanen (3rd Armoured), Britten. Team Yankee: WarPact forces, Soviets, Britten, Amerikanen en Israeliers, SAGA Normandiërs, Anglo Danes, Anglo Saxons en Ieren
Johan
Nurgle in a petticoat

Berichtdoor Beastherder » 29 jul 2017 19:39

Oh, gewoon een keer zo'n toernooi uitproberen :yes:

Ook als je niet ultra-competitief speelt kan het erg leuk zijn
De meeste toernooien gebruiken het systeem dat je in latere rondes speelt tegen mensen die het net zo goed gedaan hebben als jij zelf.
Eerste ronde gewoon compleet afgemaakt worden, en de rest van het toernooi speel je tegen al die andere niet-competitieve spelers onderaan de lijst :grijns:
(zo ging het bij mij meestal :roll: )

Terug 'on topic'

Alle puntenwaardes van de huidige Primaris releases staan op de GW site

https://www.games-workshop.com/resources/PDF/Downloads/K3ns3JDOGE2asjf/Primaris-week-4/IORF435R4_ENG_Primaris_Marines_Release_04_July_29th.pdf

Samen met de Datasheet die in de nieuwe dozen zit kun je dus gewoon spelen

[rimg]http://i.imgur.com/hyvFZkH.jpg[/rimg]

Voor mij dus geen nieuwe Marine Codex :nono:
Mijn Flesh Tearers wachten rustig af op wat er verder komt bij dat nieuwe 40k (misschien de BA codex tegen die tijd)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Johan » 30 jul 2017 19:52

Ik hoop inderdaad eens een toernooitje aan te doen. Geen idee of het praktisch allemaal gaat lukken maar beter dan 'lullen van de zijlijn'. Wie weet doe ik het best goed. :grijns:

Enige transport die ze hebben is die vliegende landraider toch? Beetje jammer...

"w. churchill"
Johan
Nurgle in a petticoat

Berichtdoor Beastherder » 18 nov 2017 09:24

Nieuwe FAQ's zijn uit

https://www.warhammer-community.com/2017/11/17/new-40k-faqs-need-know/

Het kan aan mij liggen, maar dit is toch wel een beetje over-complex en verwarrend

[rimg]https://whc-cdn.games-workshop.com/wp-content/uploads/2017/11/IndexOrCodex.jpg[/rimg]

Dus als je de Codex gekocht hebt wil je stiekum toch ook de Index hebben voor alle wargear opties :huh:

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 14 jan 2018 20:08

Blood Angels en Dark Angels codexen hebben hun eerste Errata

https://whc-cdn.games-workshop.com/wp-content/uploads/2018/01/warhammer_40000_blood_angels_en.pdf

https://whc-cdn.games-workshop.com/wp-content/uploads/2018/01/warhammer_40000_dark_angels_en.pdf

Behoorlijk minimaal, maar mijn Primaris intercessor sergeants mogen nu ook gewoon een power sword, net als iedereen ^_^

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 14 jan 2018 20:19

En die van de 'gewone' Marines is ook ge-update
https://whc-cdn.games-workshop.com/wp-content/uploads/2018/01/warhammer_40000_space_marines_en.pdf

Q: Can successor Chapters use the Warlord Traits of their
founding Chapter?
A: No.

What the F*ck? :disturbed:
Dat is het hele idee van je eigen Successor chapter! :dry:

Beastherder
BOFH

VorigeVolgende

Keer terug naar WH 40.000