Oke lang Guild ball report van mijn vriendelijk potje Guildball tegen Onno. Hunters (ik) vs Butchers (Onno).
Op het veld stonden:
Hunters: Theron (kaptein), Fahad (mascotte), Hearne, Jeacar, Egret, Zarola
Butchers: Ox (kaptein), Princess (mascotte), Boar, Boiler Brisket, Shank
Pregame:
De Hunters winnen de roll off en kiezen er voor om de bal te ontvangen. Ox loopt wat naar voren en trapt de bal af richting de Hunters. De Hunters mogen beginnen.
Ronde 1:
Theron begint met een bos te laten groeien in het midden van het veld, de bal op te pakken en deze naar Hearne te spelen en nog een pijltje naar Ox te schieten en deze daarmee ‘snared’ (-2/-2 move en -1 def) te maken. Zarola gebruikt haar Midnight Offering om Hearne wat naar voren te laten lopen. De Butchers aan de andere kant konden niet zoveel, want de Hunters bleven veilig op afstand. Later in de ronde teleporteerde Hearne het bos in, waardoor hij Ox in zijn bereik had en sloeg deze tegen de grond. Daarna gooide hij zijn speer tegen Boar, waardoor deze ook snared werd, en liep hij daarna gedeeltelijk terug naar de rest van de Hunters. Hearne speelde de bal bal ook nog naar Egret. Egret schoot nog wat pijltjes naar Ox, waardoor deze nog werd vergiftigd (2 damage aan het eind van de ronde). Ja, de Hunters hadden het voorzien op Ox. Deze had dan ook al redelijk wat schade op gelopen deze ronde.
De Hunters hadden meer momemtum en wonnen daardoor de roll off om wie de volgende beurt mag beginnen. Stand 0-0
Ronde 2:
Jeacar begint en charged Ox, met als doel deze van het veld te slaan. De dobbelstenen falen gruwelijk en Ox overleeft het met 3 leven. Jeacar springt weg, richting Boar, zodat deze niet gratis kan chargen (iets wat Boar normaal kan doen). Ox is boos en gaat berserk op Jeacar en slaat deze van vol leven naar nog maar 4 leven. Hearne charged hierna Boar, om deze af te leiden, aangezien Boar met gemak Jeacar kan afmaken als hij dat zou willen. Hearne doet wat schade en een Singled Out (+2 dobbelstenen voor iedereen die Boar aanvalt) tegen Boar. Nu maakt Onno de fout om niet Boar te activeren, omdat hij denkt dat Boar met 14 leven nog wel in leven blijft. Dit blijkt dadelijke een grote fout. Eerst activeert Shank die Egret charged om de bal af te pakken. Onno’s dobbelstenen falen en hij heeft 0 hits en dus ook geen bal. Valt nog een keer aan en steelt dan wel de bal. Nu activeert Theron die vol op Boar charged en deze mag 14 dobbelstenen rollen en daarna mag hij nog twee keer slaan met ieder 10 dobbelstenen (Dit is vrij veel voor Guild ball termen). Eindresultaat is geen Boar meer op het veld. Fahad maakt daarna het karwei wat Jeacar begon af door de laatste levens van Ox af te slaan. Boiler doet nog wat schade tegen Egret, Egret pakt de bal weer terug van Shank, maar faalt om de bal naar Hearne te pasen. Brisket, Princess en Zarola lopen wat rond, doen niet veel, maken zich klaar voor acties in de volgende ronde.
Hunters hebben 5 momentum meer dan de butchers en winnen daardoor automatisch de roll off en gaan weer als eerste. Boar en Ox komen weer het veld op binnen 6 inch van het clubje Hunters (Theron, Hearne, Jeacar en Fahad). Stand 4-0 voor de hunters.
Round 3:
Deze ronde begint met Jeacar die ervoor zorgt dat Boar niets meer kan met behulp van een Gut and String (-4/-4 move). Ox valt daarna Fahad aan en slaat de katachtige van het veld, daarna trapt hij de bal richting Brisket, maar de bal haalt het niet. Egret springt bij Shank en Boiler weg, schiet een flurry van pijlen op de twee af, waarna ze allebei vergiftigd zijn en rent dan richting Brisket waar ook de bal in de buurt ligt. Brisket pakt ondertussen de bal en schiet deze naar Boiler. Faalt hier jammer genoeg in en de bal eindigt bij Shank. Niet heel vervelend voor de Butchers, alleen geen momentum gekregen. Zarola loopt weer wat rond, Boiler doet weer wat damage tege Egret. Hearne gaat weer uithalen, alleen deze keer weer tegen Ox. Ox krijgt damage, snare en singled out. Princess probeert Ox te redden door tussen Ox en Theron te staan. Helaas kan Theron er om heen lopen en slaat Ox van het veld af. Shank realiseert zich dat hij de bal heeft en kan scoren, maar geen momentum heeft, dus niet de bal in de goal mag trappen.
De Hunters winnen weer de Momentum race en mogen weer beginnen. Ox komt op dezelfde plaats ongeveer weer het veld op en Fahad komt ook het veld weer op. 6-1 voor de Hunters.
Ronde 4:
In deze ronde begint Hearne met Boar van het veld te slaan. Daarna valt Ox Hearne aan om redelijk wat momentum te krijgen. Theron slaat Princess van het veld en schiet een pijl naar Boiler om deze wat te verwonden. Boiler trekt zich hier weinig van aan en slaat weer tegen Egret, die deze keer weg springt, maar Boiler kan eracheraan en slaat Egret eindelijk van het veld. Jeacar besluit wraak te nemen en slaat Boiler van het veld. En daarna besluit Shank dan toch eindelijk te scoren voor de Butchers. De rest loopt wat rond en doen allemaal niet zoveel. De Hunters winnen weer de roll-off. Ze hadden 3 momentum meer dan de butchers en kiezen er weer voor om als eerste te gaan. Iedereen komt het veld weer op. Stand 11-7 voor de Hunters.
Ronde 5:
Theron begint en slaat Ox voor de derde keer van het veld af. De Hunters winnen met 13 – 7.
Conclusies: De Hunters waren het hele potje in controle van het spel en deden dan ook wat ze het beste kunnen, zorgen dat de tegenstanders niets kunnen. Boar heeft het hele potje niets gedaan. Shank heeft minstens twee rondes met de bal voor de goal gestaan, maar kon niet scoren, want er was geen momentum. Boiler miste de support van Princess en Ox, waardoor het drie rondes duurde, voordat hij Egret van het veld sloeg. Brisket wist niet zo goed of ze achter de bal aan moest of Ox moest helpen. Toen ze Ox ging helpen, deed zelfs zij veel schade, maar toen was het al te laat.
Bij de Hunters waren Theron, Hearne en Jeacar een goed samenwerkend drietal. Hearne legde het doelwit klaar, met snares, knock downs en single outs, waarna Jeacar en of Theron het af maakte. De Dames Egret en Zarola, waren vooral aan het zorgen dat de Butchers niet te veel deden met de bal.

). Dus bestaat de rest van de beurt uit wederzijds op elkaar timmeren, wondje hier, wondje daar met als resultaat dat Matsunagi ook het loodje legt.

om uiteindelijk toch het loodje te leggen. Tegen die tijd echter had Klaas de laatste treasure te pakken, waardoor we er elk drie hadden. Klaas had de meeste lijken, maar de uiteindelijke schade bleef beperkt: je mag rollen voor elk model, wizards,apprentices en captains gaan iets minder makkelijk echt dood in tegenstelling tot gewoon voetvolk. Zowel Klaas zijn captain als mijn apprentice verloren hun items...

). Eerst tegen Sander en vervolgens tegen Rick.

Mijn thieves met de treasures worden van de rand geschoten: omdat ze op het ijs staan, moeten ze rollen om een tweede keer te mogen lopen en dat gaat ze niet heel goed af. Tegen het einde heb ik nog mijn wizard en een archer over. De archer schiet, omdat de wizard faalde, een construct neer, maar moet vervolgens het onderspit delven tegen de 3 archers van Henny. Mijn wizard gaat er, levend, vandoor en is daarmee de enige overlever van mijn 10 vrouwen.... Henny krijgt alle nog liggende treasures... en is daarmee de duidelijke winnaar, ondanks dat ik de evil wizard een kopje kleiner heb gemaakt. Wel heb ik er nog 50 extra xp mee verdient, maar dat is in verhouding tot wat aan de orverzijde is binnen geharkt een kleinigheidje...