Warhammer Old World

Warhammer Age of Sigmar, Kings of War, 9th Age

Moderator: theWoodcutter

Re: Warhammer Old World

Berichtdoor Bobske » 18 nov 2025 18:11

Tijd voor wilde speculatie wat dan nog meer een nieuwe plastic kit kan gaan krijgen....

Chaos!
Warriors en Chaos Knights :thumbup:
Als het verhaal verder gaat...Kislev? :thumbup: :thumbup:
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids, Kill-Team; Raveners & Death Watch, ToW: Chaos Warriors, Warcry: Untamed Beasts
Bobske
BOFH

Berichtdoor theWoodcutter » 19 nov 2025 09:25

Gelijk met dan een chosen chaos warriors kit.... :wub:
Science is made up of so many things that appear obvious after they are explained.
Pardot Kynes
Miniaturen schilderen eerste zaterdag van de maand? Zie https://djonijmegen.nl/jongeren/warhammer-scenery/
Legers die ik speel: WHFB: DoC/WoC/Skaven;Bretonnia BP; WH 40K:DA; AT; FoW: Finns, WGoA: Tethru, SAGA:Scots, Jomsvikings, Anglo-Saxons
theWoodcutter
Mastah

Berichtdoor Beastherder » 19 nov 2025 11:33

Nieuwe Chaos Warriors werd inderdaad wel heel sterk naar gehint in dit artikel

https://www.warhammer-community.com/en-gb/articles/5wik4apb/old-world-almanack-chaos-marauders-designers-notes/

Between their helmets and furs, the average Marauder has a silhouette not dissimilar to that of a classic Chaos Warrior**.
...

** Foreshadowing what lies ahead for the most ferocious warriors, perhaps.

Met de focus op de Chaos invasie in het 'verhaal' van de setting wel logisch dat die als eerste aandacht krijgen, maar je hebt natuurlijk al de relatief nieuwe Chaos Warriors van AoS.
Zou een vreemd resultaat zijn van de harde splitsing van de modellijnen als we dadelijk 2 bijna dezelfde Chaos Warrior kits hebben voor verschillende ranges. :dunno:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 20 nov 2025 17:10

https://www.warhammer-community.com/en-gb/articles/4vefvsrn/old-world-almanack-how-the-razing-of-westerland-will-change-your-chaos-armies/

Best wel wat belangrijk nieuws in dit laatste artikel.

Nieuwe Arcane Journal vervangt de huidige Marauder regels, en ze mogen geen Marks of Chaos meer.
Deze worden vervangen door de nieuwe Cult regels.

Fluff-technisch ben ik het daar helemaal mee eens :yes:
Dit zijn beginnende Chaos-aanbidders, alleen als je promoveert naar de echte fanaten (Chaos Warriors) verdien je je Mark.
Maar allicht dat er heel wat bestaande spelers hiervan zullen balen. :disturbed:

Ook heel goed dat ze nu alvast duidelijk maken dat je niet verplicht bent om hiervoor het boek te kopen, want het komt ook in de errata update te staan

For anyone without this Arcane Journal, these updated profiles will be included in the next FAQ and errata update. This is scheduled for the end of January and will include a number of balance updates for factions old and new, based on your feedback since the 1.5 update in July.

"factions old and new"
Bedoelen ze met die nieuwe factie Cathay, of zit er nog meer aan te komen?
Zal hoe dan ook wel betekenen dat Cathay flink met de nerfhamer geraakt zal worden :whistle:

Ook belangrijk dat er in deze Journal dus nieuwe Common magic items staan die iedereen kan gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Beastherder op 21 nov 2025 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor drava » 21 nov 2025 07:26

"factions old and new"

Ik ben inderdaad heel benieuwd wat dat betekend, misschien komt er dan toch een Dogs of War lijst aan. :wink:
They drown them in that shit

Zou ik daar extra knoflooksaus bij mogen?
Legers die ik speel: WHFB: Orcs & Goblins, Chaos Warriors en Vampire Counts 40K: Space Marines.
drava
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 22 nov 2025 15:58

https://taleofpainters.com/2025/11/review-chaos-marauders-army-reinforcement-set/

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Nieuwe Marauders duidelijk een stuk breder in de schouders met al dat vacht, maar zeker niet excessief groot.
(Nog steeds kleiner dan Chaos Warriors, zoals het hoort :yes: )

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 10 dec 2025 11:41

Random geruchten die rond gaan op het net, dus natuurlijk super-betrouwbaar... :whistle:

Cathay
- Balloon now T4
- Champion gone
- Bombing run once per game rather than once per turn
- Dragonfire bomb nerf
- Points hike

- Ring of Jet no longer Common
- Gatemaster Mount loses First Charge

Tomb Kings
- Armour of Ages will be allowed on foot, horse and Chariot
- Chariot points drop
- Light Chariot Improved armour save

Beastmen
- Viletide cast on 9+
- Spawn Movement 2d6+1
- Minotaurs and Centigors drop in points

Wood Elves
- Glade Guard point drop
- Eternal Guard Points drop
- All Cav Point drop
- Dryads faster and now with AP

Bretonnia
- Royal Pegasus now a Monstrous Mount

Empire
- Priest Leadership up
- Flagellants now T4

New Arcane Journal
- Runs like classic 6th edition Chaos. Mixed Beasts and Warriors
- 1+ Gors, 1+ Marauders mandatory
- Idea being each unit is try to out perform the other to gain favour

New starter set next summer, Tomb Kings vs Wood Elves. New Rulebook with updated FAQS included
New Edition on a 4 year cycle

Dikke Nerf-hamer voor de Cathay ballon voelt als vrij voorspelbaar, rest van de aanpassingen klinkt ook redelijk? Dus zou kunnen kloppen.
Gecombineerde Warrior/Beastmen lijst is al wat meer :huh: maar niet compleet onmogelijk en zeker iets wat mij heel erg aanspreekt.
Dat was het idee van mijn originele Beastmen-leger en de oorsprong van mijn forum-naam hier :laugh:

Tomb King vs Wood Elf starter voor de volgende editie is dan wel heel erg :dunno:
TK zou nog kunnen als een excuus om die héle oude skellies te vervangen, maar ze waren al de poster-boys van de originele release en niet heel erg gelinkt aan het verhaal dat ze tot nu toe willen vertellen met Chaos.
WE dan ook niet echt hun meest 'natuurlijke' tegenstander.

Beastherder
BOFH

Berichtdoor drava » 10 dec 2025 21:35

Als het bovenstaande klopt dan is dat echt een flinke ballonnerf! Had denk ik zelf eerder maximaal 1 per 1000 punten gedaan om het aantal al iets omlaag te halen. Al kan de punten omhoog gooien natuurlijk hetzelfde effect hebben. Mocht dit allemaal doorgevoerd worden dan kan ik me wel voorstellen dat spelers die voor meerdere ballonnen zijn gegaan nu goed balen. Snap dat ze generfd worden maar is dit niet wat veel? Maar goed dit is natuurlijk geen zekerheid.

Voor de rest zie ik zelf niet zo'n problemen met de verandering die hier beschreven worden. Al voelt de Wood Elves vs Tomb Kings ook voor mij niet als de meest logische pairing.
They drown them in that shit

Zou ik daar extra knoflooksaus bij mogen?
Legers die ik speel: WHFB: Orcs & Goblins, Chaos Warriors en Vampire Counts 40K: Space Marines.
drava
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 11 dec 2025 11:42

Had denk ik zelf eerder maximaal 1 per 1000 punten gedaan om het aantal al iets omlaag te halen. Al kan de punten omhoog gooien natuurlijk hetzelfde effect hebben.

Nah, ik zie veel liever dat ze ze gewoon minder goed maken dan dat ze het aantal kunstmatig beperken.
Op die manier is de pijn veel minder voor mensen die daadwekelijk 3+ van die dingen hebben gekocht.
Dat zijn echt niet allemaal keiharde alles-om-te-winnen toernooi-spelers, maar ook gewoon hobbyisten die vol voor een nieuw leger zijn gegaan en dit (terecht) een mooi en iconisch model vonden.

Het is het verschil tussen "Je mag ze gewoon gebruiken, maar je zal wat meer je best moeten doen om te winnen" en "Dikke pech, je hebt je geld weggegooid" :disturbed:
(Je kan wel zeggen 'oh dan speel je toch 3,000+ punten', maar je weet dat dat toch bijna nooit gaat gebeuren.)

Met een dikke nerf op de stats/abilities én hogere punten natuurlijk ook een kans dat ze doorschieten naar de andere kant en het model vrij nutteloos word :whistle: maar dan nog zie ik hem wel gebruikt worden omdat het gewoon zo'n indrukwekkend gezicht is.
Uiteindelijk krijgen ze het vast wel een keer goed ^_^

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 28 jan 2026 13:07

De nieuwe balans update is er:
https://www.warhammer-community.com/en-gb/articles/lbzk6erd/reform-your-lines-and-set-out-for-battle-with-a-new-warhammer-the-old-world-balance-update/

Even een vlugge scan geeft idd een flinke nerfhamer voor de abilities van de Cathay ballon (-1T, verliest Unbreakable, Sky Lantern Bombs mogen nog maar 1x per battle, -1S op de Dragon Fire Bombs...) maar geen verandering in punten of beschikbaarheid.
Dus je legerlijsten hoef je in ieder geval niet aan te passen.

Oh en de Ring of Jet verliest uiteraard zijn (*), dus geen 5+ unit champions met een magic missile meer :laugh:

Beastherder
BOFH

VorigeVolgende

Keer terug naar Mass Battles