Warhammer Old World

Warhammer Age of Sigmar, Kings of War, 9th Age

Moderator: theWoodcutter

Re: Warhammer Old World

Berichtdoor Caladai Doomblade » 28 jan 2026 14:46

Het lijkt heel erg overeen te komen (verrassing) met de geruchten van eerder.

Dat de ballon nu Flammable is vind ik ook wel fluffy. Ik weet niet of het ook maar enig effect heeft (volgens mij hebben ze geen regeneration...), maar goed.
Ring of Jet is ook logisch, dat was ook dom van GW om dat item extremely common te maken. En er zijn wat kleine foutjes uit gehaald (Ogre Loaders als characters, geen champion in je ballon om challenges te accepteren, etc)

Verder ziet het er uit als een kleine FAQ. Wat logische vragen beantwoord, en ook weer een paar achterlijke vragen. Soms vraag ik me af waarom ze sommige vragen überhaupt beantwoorden.

Voor High Elves is er letterlijk niks te melden uiteraard (want ze waren al perfect :grijns: )
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 28 jan 2026 17:03

Nee, die Flammable op de ballon doet idd helemaal niks :nono:
Alleen van toepassing als de ballon via een Spell of Magic Item regeneration zou krijgen.

Die is echt alleen voor die "Wacht, er is een regel die Flammable heet en die ballon heeft die niet??" reactie :laugh:

Verder valt het allemaal wel mee inderdaad.
Ik was bang dat ze heel hard met de nerfhamer zouden gaan zwaaien, maar dit voelt allemaal behoorlijk redelijk.

Nog niet gekeken naar de andere legers...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur

Luister naar Beastherder...
Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Guy » 01 feb 2026 16:05

Ben heel blij met de leadership boost voor de Empire priesters: ze gaan daarmee van 'laat maar thuis, niet de moeite waard' naar een interessante optie die je niet alleen voor fluff-redenen meeneemt.

De veranderingen voor Cathay, en met name de ballon, lijken me heel redelijk. Minder onverwoestbaar en niet elke beurt bommen gooien scheelt een hoop
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Guy
BOFH

Berichtdoor Bobske » 18 feb 2026 19:05

https://www.warhammer-community.com/en- ... ammer-iii/

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding

ok, als die voor Grand Cathay komen, samen met de Iron Dragon dan wordt de verleiding wel héél groot
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids, Kill-Team; Raveners & Death Watch, ToW: Chaos Warriors, Warcry: Untamed Beasts
Bobske
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 19 feb 2026 15:24

Jaaaaaa, die zijn echt super :wub:

Maar de lijst met Cathay units uit het computer-spel dat nog geen Old World model heeft is al heel groot.
Na de release van de tweede wave (die nu ieder moment kan komen? :unsure: ) zal het waarschijnlijk echt nog wel even duren voor er wéér een Cathay release komt.
Ik zie zelf natuurlijk ook graag meer Cathay, maar het is belangrijker voor de 'gezondheid' van Old World dat andere legers ook aandacht krijgen. :yes:

2 jaar op zn vroegst? :dunno:

Het feit dat ze direct gelinkt worden aan de Zhao Ming, de Iron Dragon, maakt ze een obvious combi met de release van die als tweede draak, samen met 1 of 2 andere units

Legers die ik speel: Old World Skaven, Cathay, Dwergen en Beastmen, ASoIaF, verschillende KillTeams en talloze andere projecten
Beastherder
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 24 feb 2026 14:54

Na de release van de tweede wave (die nu ieder moment kan komen? :unsure: )

En inderdaad ^_^
https://www.warhammer-community.com/en-gb/articles/vxgu8rf9/sunday-preview-master-the-winds-of-magic-and-unleash-the-might-of-the-machine-god/

Na het weekend in Nottingham is mijn Pile groot genoeg dat ik m wellicht nog even aan mij voorbij laat gaan tot ik mn 1500pts lijst heb afgeschilderd (wel het boek, natuurlijk)

Betekent ook dat we waarschijnlijk binnenkort nieuws gaan krijgen over wat hierna gaat komen?

Edit:
En de eerste blik op wat regels
https://www.warhammer-community.com/en-gb/articles/paqibeae/old-world-almanack-enhance-your-grand-cathay-collection-with-the-new-reinforcements/

Peasants met bogen mogen skirmishen, dus dat is altijd wel handig :yes:
Met speren hebben ze Strike First, wat wel nuttig kan zijn, maar het zal toch de puntenwaarde zijn die gaat bepalen of ze Jade Warriors kunnen vervangen als het standaard infanterie-blok. :scratch:

Verkleinde Afbeelding

Crane Gun is inderdaad bijna hetzelfde als een Skaven Jezzail (Jezzail heeft AP-3, maar mist de Armour Bane. Jezzail heeft ook Magical Attacks, want warpstone, wat grappig kan zijn als je ooit iets Ethereal tegen komt)
Jezzails zijn best handig bij mn Skaven, dus geen enkele reden waarom dat bij Cathay anders zou zijn.

De Iron Hail Guns hebben Move&Shoot en de unit mag skirmishen, dus daar zie ik ook zeker wel mogelijkheden voor. :grijns:

En natuurlijk het belangrijkste nieuws:
We’ve also updated the Grand Cathay FAQ and errata documents to include these amended rules and the new Grand Army composition list. That will be available soon.

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Guy » 24 feb 2026 20:32

Goede release voor Cathay: veel opties erbij zo :tu:
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Guy
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 28 feb 2026 10:22

Voor wie alle regels alvast wilt zien, de jongens van Square Based hebben het boek 'per ongeluk' al in handen gekregen :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=d_O2wcdeQe4

Peasant Levy is WS2, Ld5, met Horde en Warband voor 4(!)pts per model
Dus Cathay heeft nu toegang tot Goblins :laugh:

Met die Strike First speren zie ik een (heel) groot blok van die gasten wel nut hebben, maar ik denk dat ik de mijne bouw als boogschutters.
Geen zin in nog een horde leger na mijn Skaven :disturbed:

Crane Gun is inderdaad bijna hetzelfde als een Skaven Jezzail (...)
Jezzails zijn best handig bij mn Skaven, dus geen enkele reden waarom dat bij Cathay anders zou zijn.

Dat was de eerste indruk, maar nu ik de exacte regels heb kunnen bekijken even een uitgebreidere analyse.
Kort gezegd zijn de Cathay jezzails duidelijk beter dan de Skaven variant. :yes:

Om te beginnen de punten
Skaven Jezzail - 19pts
Cathay Crane Gunners - 16pts

Nou is de Skaven AP-3 wat beter dan de AP-2, Armour Bane (2), maar de Crane Gunners hebben ook wat betere Ld én light armour

En dan het schild.
Eerste indruk was dat het hetzelfde was als de Skaven pavise, maar vergelijk de twee regels
Skaven Pavise
A Pavise gives its wielder a 4+ armour value against attacks made by enemy models that lie within the wielder’s front arc. However, a pavise offers no protection against attacks made by enemy models that lie within the wielder’s flank or rear arcs.

Cathay tower shield
A tower shield is a shield that improves its wielder’s armour value by 3 (rather than the usual 1) against attacks made by enemy models that lie within the wielder’s front arc. However, a tower shield offers no protection to its wielder against attacks made by enemy models that lie within the wielder’s flank or rear arcs

Cathay schild is te combineren met andere armour, Skaven niet. Dus met de light armour die de Cathay jongens hebben is dat een 3+ save, niet 4+.
En het is specifiek een schild, dus dat betekent dat ze als Regular Infantry ook gebruik kunnen maken van de Parry regel voor een 2+ save in combat???
(Die laatste is misschien wat discutabel, maar ik geloof dat dat werkt :unsure: )

En als laatste hebben ze de optie om Reserve Move te kopen voor +2pts per model
Geeft ze de mogelijkheid om te schieten alsof ze stil hebben gestaan en daarna te repositioneren voor de volgende beurt (waarin ze weer schieten alsof ze stil hebben gestaan)
En dan dus nog steeds een puntje goedkoper dan Skaven Jezzails.

Maar Cathay is absoluut niet OP of zo. :whistle:
Excuseer me even terwijl ik twee van die nieuwe Batallion Box pre-order.... :wink:

Beastherder
BOFH

Berichtdoor Bobske » 28 feb 2026 18:56

Excuseer me even terwijl ik twee van die nieuwe Batallion Box pre-order....

:laugh: I knew it

OP-Frank :bottom:
TROLL schreef:
bob, gij zijt vervloekt!

#hobbybutterfly :panic:
Legers die ik speel: Warhammer 40,000: Tyranids, Kill-Team; Raveners & Death Watch, ToW: Chaos Warriors, Warcry: Untamed Beasts
Bobske
BOFH

Berichtdoor Beastherder » 27 jun 2026 10:25

We hebben er lang op moeten wachten, maar er is eindelijk weer Old World nieuws :D

En het is meteen groots! :thumbup:

https://www.warhammer-community.com/en-gb/articles/6ypk8cdw/the-big-summer-preview-chaos-arrives-in-the-old-world/

Grote startset met twee legers (Cathay vs Chaos)
Nieuw regelboek met de errata inbegrepen
Nieuwe Chaos Warriors, Knights en een énorme draak, met bijbehorend Arcane Journal
Regels en boxes voor 'Battle March': potjes met kleinere puntenaantallen

Verkleinde Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beastherder
BOFH

VorigeVolgende

Keer terug naar Mass Battles