empire: "The Skaven war"

Hou hier een "dagboek" bij van de vordering van je leger. En Frank, jij mag je dagboek "Kitty" noemen. Of post handige hobby-tips. Of spam, maar dat wordt dan weer naar het Café verplaatst. Foei!

Moderators: Beastherder, Skevan

Re: mijn Empire blog

Berichtdoor Chris » 05 dec 2011 17:05

Je hebt wel heel erg veel in characters zitten, en heel weinig in blokken. Hoe wil je een dikke 50mans unit gaan breken? Die zijn tot het einde vh spel steadfast.
Never play leapfrog with a unicorn.
Legers die ik speel: 40K: Steel Confessors(SM), Imperial Guard, Space Wolves, Tau, Orks. Fantasy: Lizardmen, Wood Elves.
Chris
Lord Lion-O

Berichtdoor pijnappel » 05 dec 2011 19:25

simpel, net zo lang om heen cirkelen en ondertussen bomberderen met mijn 2 mortieren. Als ze te dicht bij zijn charge met een kleine unit (licht aan hoe sterk de unit is) knights in zijn rear/flank, hij mag maar met 1 rank vechten in plaats van 3 (horde), en ik mag gewoon met 1 of 2 ranks vechten, met mijn goede armour save zal niet zo snel een knight doodgaan, en zo kan ik die unit vast houden tot het eind van de battle.
En mede ook heb ik deze lore gekozen om de "comet of casandra" unit weg te jagen waar ik ze niet wil hebben (werkte op het toernooi erg goed tegen ogre's. Zij gingen staan waar ik het wilde.)

2 mortieren in een horde per beurt is hard, en hij moet wel erg veel scatteren wil ik de unit niet raken.

Om een unit te vernietigen, is het de bedoeling om een charge uit te roepen met minimaal 2 unit knights, door in de eerste ronde met S5 en zorgen voor de reroll to hit and to wound van de warrior priest (een spell, en anders heb ik altijd hatred), moet ik toch aardig wat mannen dood weten te slaan en door flank/rear charge, nog wat extra combat punten moet het genoeg zijn om van de unit te winnen.

wat bij dit leger belangrijk is,
- gebruik maken van flank charge/ rear charge
- juiste moment chargen, te vroeg is zelfmoord, en te laat is te laat.
- goed unit voor unit uitschaken, met behulp van mortieren/kanonnen de unit verzwakken en de laatste klap met mijn knights
- de juiste unit op de juiste plek op de juiste tijd.
- juiste magic op de juiste tijd. De spells van de lore of heavens zijn goed met dit leger, mits je ze ook goed gebruikt en op de juiste units. Gewoon zinloos een unit een spreuk op casten is het slechtste wat je kan doen.
- en goed geluk.

Dit leger is moeilijk te spelen, hier komt een heel groot potje tactiek bij kijken. Maar dat is juist wat ik leuk vind. Ik heb al mijn eerste battle gewonnen met knights (tegen Bob zijn ogre's, ik weet dat Bob niet lang speelt, maar het blijft een overwinning)

Waar ik ook zat te denken is om de commandgroup wat uit te dunnen. Want wanneer ik mijn musican moet gebruiken bij mijn grote units heb ik al iets verkeert gedaan. Voor de vlag, eigenlijk moet ik hen niet nodig hebben om van de unit te winnen, ik moet de unit van zijn sla kracht de combat winnen kan ik dat niet, dan is de unit gewoon te groot, en dit moet in inschatten of ik de unit aan kan of niet. Een champion, is leuk voor een extra attack en om eventueel een challenge te nemen, maar als het goed is moet een challenge geen enkel probleem zijn, omdat altijd mijn arch lector in combat is en Von Horstmann's Speculum in combinatie met een goede save en een healer spell, moet hij in leven blijven en heb ik mijn champion niet nodig. Hij is alleen goedkoper dan een knight dus voor een extra attack kan ik hem houden, ik mis dan alleen een extra man en attack van het paard, maar die mag toch niet vechten in de tweede rank dus heb ik daar ook niks aan.

als ik de commandgroup uitdun,
-vlag en musican = 2*24=48
-3 handgunners = 3*8=24
24+48=72 , dat zijn weer 3 knights erbij en dan hou ik nog 3 punten over.

Dat is ook een van de redenen dat ik veel wil oefenen, slechte punten er uit te halen ( kan ik de commandgroup uitdunnen voor meer knights?) om zo een goede lijst te hebben met een goede tactiek, en het toernooi zal (hopelijk) beter worden dan Deamels and Damsels, waar ik toen 31 punten haalde en één na laatste werd. Wat daar ook voor belangrijk is om die painting points te scoren, 25 punten voor het oprapen, die moet ik gewoon pakken als ik wat hoger wil eindigen dan de laatste 3 of 2.

De bsb is "verplicht" bij empire, al hoop ik dat ik zelden of nooit hoef te gebruiken, want ik heb hem alleen maar voor de reroll van panic test. Mijn knights zijn sterker dan de doorsnee empire unit (op de greatswords na dan), eigenlijk hoop ik dat ik zelden of nooit een panic test te moeten maken en laat staan om mijn bsb te gebruiken, de reroll is de enigste reden dat hij er is. Want schieters moet ik zo snel mogelijk uitschakelen en combat units moet ik inschatten of ik ze in 1 of uiterlijk 2 close combat beurten uit te schakelen, dat moet ik gewoon goed inschatten. Wanneer ik de bsb weglaat komen er weer 5 knights erbij, alleen wat is nuttiger, 5 knights of een bsb.

Wanneer ik comandgroup en de bsb weglaat komen er in totaal 8 knights er bij, en dat is een groot verschil en zou zeker uitmaken voor de battle. Twijfel, twijfel :dunno:, en hier helpt maar een manier, oefenen en uitproberen.
Legers die ik speel: WHFB- Empire
pijnappel
Halfling disguised as Tzeentch

Berichtdoor Chris » 06 dec 2011 08:21

Ik speel eigenlijk nooit champions, of ik moet qua punten niet uitkomen. Standard bearer in een combat unit altijd, musician altijd op archers die niet fast/skirmisher zijn.
Legers die ik speel: 40K: Steel Confessors(SM), Imperial Guard, Space Wolves, Tau, Orks. Fantasy: Lizardmen, Wood Elves.
Chris
Lord Lion-O

Berichtdoor TROLL » 06 dec 2011 10:27

eej tim,

enige vraag die ik heb is wat ga je precies met die engineer doen?

Ik denk dat je leger erg goed kan werken, maar zoals je zegt het vereist een hele hoop juiste timing :)
Legers die ik speel: Tomb Kings, Chaos Daemons, Legion: Imperial. Fallout Wasteland warfare
TROLL
Bandana Waddle Dee

Berichtdoor pijnappel » 06 dec 2011 15:49

de engineer mag eens per beurt een scatter dice of artillery dice rerollen, dit is erg handig, en aangezien ik 4 warmachine in mijn leger heb, heb ik aardig wat kans dat er een misfire gerolt word en in het ergste geval zichzelf vernietigd.
Door de reroll blazen mijn warmachins zich minder snel op, en hoop ik te voorkomen dat ik 1 of 2 beurten niet mag schieten. Dit is zeer effectief en kan een heleboel uitmaken. Daar wil ik best 65 punten meer voor betalen.

En als hij een beurt niet nodig is, dan heb ik een schot extra leuk meegenomen maar daar is hij niet voor.

Ik ga donderdag eens proberen om zonder bsb, champion en musican. kijken of 8 knights interessanter is.
pijnappel

Berichtdoor Richard » 06 dec 2011 18:41

Lees op de GW site even de erata van de engineer...
Ik weet dat ze hem flink veranderd hebben... geloof dat hij nu invloed heeft op ALLE warmachines binnen 3 inch.

Zie hieronder copy-paste:
Change to “ A Master Engineer within 3" of a war machine is allowed to take a ‘Look Out Sir!’
roll as if he was within 3" of a unit of five or more models. In addition, one war machine that is within 3" of a Master
Engineer may re-roll either one scatter dice or one artillery dice per turn. This may not be used to re-roll the distance bounced
by a cannonball. If the Engineer uses his re-roll ability, he cannot shoot with his own missile weapon in the same Shooting
phase.”
Page 46, 75, 80 – Master Engineers, Extra Crewman
Ignore this special rule.

Daarnaast moet je een engineer gewoon Pidgeon-bombs geven... Echt een ontzettend goed item!
When in doubt, release the pidgeons!
Afbeelding Afbeelding

WORKOUT FOR THE NEXT BATTLE !! Always use propper safety equipment
Legers die ik speel: Necron's 2400 pts (95% painted) , Skaven 4000 pts (95%painted), Lizardmen 3000 pts (75% painted), Daemon hunter ( 75% painted ), Araby... wip
Richard
Nurgle in a petticoat

Berichtdoor Guy » 07 dec 2011 21:11

He Tim, bij deze een unit-by-unit commentaar op je lijst

arch lector =241
+ van Horstmenn's Speculum
+Armour of Meteric Iron
+sword of fate
+barded warhorse
Erg goed in challenges. Sommige mensen vinden een Shield of the Gorgon ook een goede toevoeging, dat item zorgt dat je tegenstander in close combat
met -1 attack moet vechten. In combinatie met je Speculum heeft hij dan nog maar 1 attack.
Nu je toch al een barded warhorse hebt, waarom geen heavy armour en shield in plaats van je magische pantser? Scheelt je een paar punten.

Wizard level 4 =260
+lore of heavens
+the grimson amulet
+Rod of Power
Denk eraan dat je ook Dispel Dice in je Rod of Power mag opslaan. Als je tegenstander weinig magic heeft, kun je eventuele Dispel Dice die je overhoud dus opslaan om in jouw beurt als extra Power Dice te gebruiken.

Captain of the Empire= 124
+bsb
+dawn armour
+barded warhorse
Goed ingeblikt, prima keus.

warrior priest=116
+barded warhorse
+shield
+biten Blade
Neem aan dat ie ook heavy armour aan heeft? Verder niets op aan te merken

master engineer 65
Heel nuttig voor een uitgebreid artillerie park. Zoals Richard al zei, zorg dat je 'm binnen 3 inch van je war machines houd.

11 knightly orders =293
+full command

5 knightly orders=123
+musican

9 knights of the inner circle= 284
+full command
+banner of the enternal flame
Ridders zijn op zichzelf prima eenheden, zeker in combinatie met hatred van je Arch Lector en/of Warrior Priest. Wat command betreft,
de champion zou je kunnen droppen, musicians zou ik houden. Je BSB en de leadership van je Arch Lector voorkomen natuurlijk meestal dat je units in paniek raken, maar mochten ze toch een keer op de vlucht zijn, dan is het handig om de +1 leadership te hebben.

17 Handgunners =156
+full command
Begreep in je post op Warhammer-Empire dat zij je artillerie moeten gaan verdedigen. Bereid je er op voor
dat ze daar niet zo heel goed in zijn. Een slimme tegenstander zal er niet zenuwachtig van worden als er
tussen zijn cavalerie/flyers/etc. en jouw kanonnen een paar handgunners staan

2 canon 200

2 mortar 150
Genoeg guns voor dit puntenaantal, niks meer aan doen

Al met al is je lijst beslist niet slecht, maar ik denk niet dat in dit geval het geheel groter is dan de som der delen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Op het slagveld zal je leger globaal uiteenvallen in 2 groepen. Enerzijds heb je de artillerie en de handgunners die vooral in
jouw deployment zone zullen blijven, anderzijds de ridders die het veld in rijden om de units van je tegenstander aan te vallen.

Die laatste groep bestaat uit 3 units die het complete leger van de tegenstander tegen zich krijgen. In veel gevallen zul je toch moeite hebben met om de linie van je tegenstander heen trekken om in zijn flank te komen. Hij kan ongestraft met jouw flankbeweging meedraaien, er zijn immers geen units die zijn andere flank ook onder druk kunnen zetten. Flank- en rearcharges zullen niet eenvoudig zijn. Een frontale aanval kan natuurlijk ook, maar met de huidige Steadfast-regel is in één ronde doorbreken toch een beetje wishfull thinking. Na die eerste ronde heb je bovendien een aardig risico dat je van alle kanten geswamped wordt.

Samenvattend denk ik dat je met dit leger een heel leuk toernooi kan hebben en dat je veel zult leren. Of je het toernooi er mee gaat
winnen, dat betwijfel ik. Als je goed speelt moet je best een eind kunnen komen, maar je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt.
Of het de bedoeling is dat je het jezelf makkelijk maakt, is natuurlijk een ander verhaal. Voor een mooie uitdaging heb je een prima leger samengesteld.
Là a'bhlàir's math na càirdean
Legers die ik speel: Guild Ball, Flames of War, Team Yankee, Kill Team, Wolsung, Saga
Guy
BOFH

Berichtdoor pijnappel » 18 dec 2011 16:42

Voor het aankomende toernooi moet ik nog aardig wat doen.
om mij zelf te stimuleren ga ik hier een lijstje bijhouden met wat ik nog moet doen.

-bsb afmaken en schilderen (dit is ook voor "The Monsterpainting competition of Monsters")
-28 knights en 28 paarden voorzien van magneten.
-28 paarden een nieuwe base geven, de oude zijn echt te lelijk.
-28 knights wat meer detail schilderen, zodat het niet een standaard basiskleur leger word
-28 paarden meer wash, highlights, etc. zelfde reden als knights
-1 warrior priest schilderen
-1 master engineer meer details.
-1 helblaster schilderen.
-15 swordmen meer details + base
-1 kanon maken en schilderen.
-movement trays basen
-1 wizard schilderen

dagen tot de deadline, het toernooi: 9
2 weken vakantie, dat wordt een schilder marathon

EDIT: weet iemand waar ik ringetjes kan kopen als wound marker
Laatst bijgewerkt door pijnappel op 29 dec 2011 11:39, in het totaal 3 keer bewerkt
pijnappel

Berichtdoor Chris » 18 dec 2011 18:19

Mischien bij Burghouts in de stad? Of die hobby winkel in de molenpoort.
Chris
Lord Lion-O

Berichtdoor Richard » 18 dec 2011 20:45

bases? plak er een schedeltje en wat basing op... kleurtje erop... fixed
Afbeelding Afbeelding

WORKOUT FOR THE NEXT BATTLE !! Always use propper safety equipment
Legers die ik speel: Necron's 2400 pts (95% painted) , Skaven 4000 pts (95%painted), Lizardmen 3000 pts (75% painted), Daemon hunter ( 75% painted ), Araby... wip
Richard
Nurgle in a petticoat

VorigeVolgende

Keer terug naar Hive Novio Blogs