Dreadball league 2013/2014 sponsored by ZORG

To boldly go where no one went before in a galaxy far far away or maybe this one in 20 years.
Alle andere toekomstig, wetenschappelijk, fantastische stoompunk gebeurtenissen...

Moderator: Skevan

Re: Dreadball league 2013/2014 sponsored by ZORG

Berichtdoor Skevan » 12 nov 2013 12:51

De dreadball league word gespeeld in diverse ronden.
Mijn streven is om 5 ronden te doen en dan een finale te laten plaatsvinden.
Iedere ronde zal maximaal 3 weken duren. Als een ronde eerder is voltooid gaan we gelijk door.
Na drie weken word er een nieuwe ronde gestart en als je niet gespeeld heb 0 punten worden toegekend tenzij ZORG INDUSTRIES ™ is ingelicht.
Tijdens een ronde moet men 1 league games spelen en men mag 1 friendly match spelen.
Tijdens een friendly match genereerd men geen inkomen, maar wel ervaring. En tijdens een friendly match kan men ook niet doodgaan, er word hier minder hard gespeeld. Wel kan men verwondingen oplopen die doorlopen tot na de eerst volgende League match. Gebruik de onderstaande tabel voor eventuele casulties tijdens een friendly match
Dice Roll Patient recovers Freezer burn

1 Yes Infirmary. Skip next league match.

2 Yes Minor brain damage: -1 Skill

3 Yes Spinal misalignments: -1 Speed

4 Yes Muscle wasting: -1 Strength

5 Yes Blank spots: lose 1 ability at random. If the player has no ability to lose then count this as a roll of 6

6 Yes NONE. The Patient recovers fully with no reduction in game values or ablitiies

In ronde 1 en 2 zullen de regels van Seizoen 2 en 3 nog niet gelden. Natuurlijk wel de teams en hun speciefieke regels, maar nog niet de extra regels voor coaches en cheerleaders etc. in ronde 3,4 en 5 mogen deze regels wel gebruikt worden als men hiervoor een geschilderd geschikt model heeft.

De league mag gestart worden men een team in opleiding. Dit betekent elkaar gezette modellen. Geen proxy(lege base etc). Het hoeven geen mantic modellen te zijn, als ze maar herkenbaar zijn als Striker, jack en guard. Men krijg een bonus bij geschilderde teams. Dit is het basis team, dus niet de extra spelers die men later kan kopen.
Ronde 1. 25% geschilderd D2 extra inkomen bij Team Reveneue
Ronde 2. 50% geschilderd D3 extra inkomen
Ronde 3. 100% geschilderd Extra Man of the Match roll (is boven op winnen of verliezen)
Ronde 4. <25% geschilderd D3 aftrek inkomen.
100% geschilderd (incl extra teamleden) D4 extra inkomen
Ronde 5. <50% geschilderd D4 aftrek inkomen.
100% geschilderd (incl extra teamleden) D4 extra inkomen en extra man of the match roll

RULES UPDATE:
1. De league word gewonnen op punten

2. Tegenstander word gekozen op teamrating.

3. Match opgeven. Dit kan op een manier. Gebruik je acties om terug te trekken in de duggout. Het is sportief om dan de terug trekkende tegenstander niet meer te slammen, maar ja verbieden kan ik het niet. Waarom vraag je je af. Omdat als jij opgeeft je de tegenstander de kans ontneemt op XP voor zijn spelers. Door terug te trekken in de Duggout, krijg jij geen casualties meer en de tegenstander nog de kans om te scoren en XP te verkrijgen.

4. Restart Teams. Ik zeg NIET DOEN, natuurlijk kan ik dit niet verbieden. Waarom zeg ik niet doen. Frank en Gerard hebben zich terug getrokken in de eerste ronden vanwege doden, MAAR nu komt de humdinger. Als Frank(als voorbeeld) was doorgegaan, dan had hij 3 doden, wat max -30 teamrating was. Dit zal voor hem in de volgende ronde betekenen. Voor het verschil van 10 in teamrating extra free agent en d6 extra inkomen
4a. 3 X een free agent(dat kan heel pijnlijk zijn zoals Joost heeft ondervonden)
4b. 3D6 extra inkomen de volgende ronde
4c. Hij zal hoogst waarschijnlijk zijn volgende tegenstander mogen uitzoeken.

In de tweede ronde is geen herstart meer mogelijk. Denk niet dat het nodig is.

5. Tijdens een Friendly Match kun je een speler voor de volgende League match verliezen.
Deze speler teld bij het beginnen van de LM niet meetellen voor de teamrating, MAAR hij telt wel mee voor het genereren van inkomen tijdens een League match. Dus voor het bepalen van inkomen(xtra D6 underdog) telt deze wel mee.
b.v. Begin league team rating TEAM A= 95(minus 10 vanwege speler) TEAM B= 105. Dus Team A krijgt 1 free agent roll. Aan het eind van de match rush 14 is de teamrating van TEAM A weer 105. Daarna ga je verder met je inkomen. Natuurlijk doet deze speler niet mee met de MVP XP.

Een rond bestaat uit de volgende stappen.
1. De tegenstanders worden gekozen. Dit gebeurt door middel van het volgende systeem:
De Laagst geplaatste speler kiest als eerste tegen wie hij wil spelen. Daarna de eerst volgende speler die nog niet is uitgedaagd. Per ronde kan men maar een maal uitdagen of uitgedaagd worden. Dit zal er hopelijk voor zorgen dat de wedstrijd altijd spannend kan zijn en geen eenzijdige aangelegenheid word. Men mag niet 2 keer dezelfde speler achter elkaar uitdagen of uitgedaagd worden.

2. De Underdog bonus word bepaald. De underdog bonus word bepaald in mc(dreadball currency). Met deze bonus kunnen free agents of MVP worden gekocht. Deze blijven voor 1 wedstrijd geldig. Voor de Free agents zal ZORG INDUSTRIES™ zorgen, maar men mag ook zelf de freeagents aanleveren(wel volgens tabellen). Mocht er een free agent niet meer beschikbaar zijn, dan roll nogmaals op de tabellen.
Underdogs kunnen worden gekocht S1 PG54.

MVP zullen aan het begin van de League nog niet te huren zijn.
ZORG INDUSTRIES ™ zal MVP tot beschikking stellen zodra andere leagues zijn afgelopen en de MVP beschikbaar komen. Er is geprobeerd om de MVP om te kopen, maar helaas staat de DB federatie dat niet toe.

3. In between Games Accounting:

1. Man of the Match (S1 pg56)
* Allocate extra experience to the Man of the Match.
S1pg.56. ‘Cheers’ zijn het aantal punten van de Fanchecks (S1 pg. 50)

2. Results(S1 pg 57.)
* Inform the League Sponsor of the result. He notes the
details and updates the league table accordingly. Lijkt me niet zo moeilijk

3. Player Advancement (S1 pg.57)
* Roll new abilities
* Update the roster

4. Team Revenue (s1pg.59)
* Calculate earnings. (errata. Always 1 D6 revenue)
* Dead players
* Buy new players, DreadBall Cards and Coaching Dice
* Update the roster

5. Team Ranking (s1 pg.61)
* Calculate new ranking from players, dice, cards and cash.
* Update the roster

To ensure fair play, these steps should be witnessed by the
opposing Coach. DUS SAMEN DEZE STAPPEN DOORLOPEN
With Ate by his side come hot from hell, Shall in these confines with a monarch's voice
Cry 'Havoc,' and let slip the dogs of war;That this foul deed shall smell above the earth
With carrion men, groaning for burial.
Skevan
BOFH

Berichtdoor Skevan » 28 nov 2013 10:24

League regels, cheatcheat en roster DL

https://www.dropbox.com/s/n0lzo5l47zefcjr/DreadBall.zip
With Ate by his side come hot from hell, Shall in these confines with a monarch's voice
Cry 'Havoc,' and let slip the dogs of war;That this foul deed shall smell above the earth
Skevan
BOFH

Berichtdoor Skevan » 29 nov 2013 11:47

Een overpeinzing van Laurens, waar ik me wel in kan vinden.

Hoi Stefan,

naar aanleiding van gisteravond toch nog eens zitten denken over je 'ranking' systeem. Denk je niet dat het eerlijker is om iemand de league te laten winnen op win/verlies punten? Anders wint straks een team dat alleen maar pupkes doodmept en andermans rating daarmee verlaagt, maar dat geen wedstrijd wint omdat ze niet scoren.

De kracht van bijv. Judwan of Asterians ligt in het winnen op punten, maar als team rating je de league wint dan kunnen zij het wel vergeten als ze elke game 1 a 2 man moeten begraven. Dat kost namelijk veel te veel geld.

Het is maar een idee, maar ik moest het even kwijt! :unsure: :wink:

Afterthought: Maurauders liggen in de laatste ronde 3de, dan dagen ze de nummer 1 uit en slaan zoveel mogelijk pupkes dood om de rating van de nummer 1 omlaag te halen. Dat lijkt me toch raar als ze daarmee winnen.

Anyway, rambling ends...

gr. Laurens

Denk dat ik hier iets mee moet doen.

jullie imput graag.....
Skevan
BOFH

Berichtdoor Caladai Doomblade » 29 nov 2013 12:13

Ik denk dat het als volgt zou moeten:
Laagste rating kiest als eerste zijn tegenstander.
Meeste winpunten (3 voor winst, etc.) staat bovenaan in de League. Bij gelijke stand wint de hoogste rating?
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH

Berichtdoor Braxandur » 29 nov 2013 14:47

Volgens mij is de de vraag die je hier moet beantwoorden of we een league spelen die gericht is op wiens team de meeste progressie gemaakt heeft (dit is waar de leaugue in het dreadball boek op gericht is, net zoals de meeste andere wargame leagues) of dat we een toernooi aan het spelen zijn. Ik heb de regels ook gelezen voor we gingen spelen en ging uit van dat het om het eerste ging in ons geval, maar zie nu dat er ook mensen zijn die meer het tweede verwacht hadden. Ook de invloed van casualties is hierop van invloed.

Voor toernooien raad Mantic een ander format aan, namelijk een reset van de teams na elke ronde, met als geval dat de teams daarna weer gelijk zijn, geen blijvende schade oplopen of geluk hebben met experience of inkomen en de matches daardoor eerlijker zijn (imho). Zie: http://www.manticgames.com/SiteData/Roo ... 5B1%5D.pdf

Speel je een league, dan gaan de teams op een gegeven moment uit balans lopen en zijn potten al snel niet meer gebalanceerd of eerlijk. Vandaar de optie voor de laagst rerankte spelers om hen tegenstanders eerst te kiezen. Ik kan me bij ons voorstellen dat in de tweede ronde de "gooi" teams elkaar opzoeken en bakken met experience binnenhalen en de "beuk" teams dan juist casualties gaan oplopen tegen elkaar en het geheel zo weer wat naar elkaar toe trekt. Ik kan me zelfs voorstellen dat als een "beuk" team zijn strikers kwijtraakt (als ze die al hebben) deze het opeens veel moeilijker krijgt en daarna door "gooi" teams snel met een 7-0 uitgeschakeld kunnen worden.

Anyhow, dat zijn mijn twee centen :)
Legers die ik speel: WFB: Chaos,undead. 40k:Nids. Lotow: Outlaws. Saga: Vikings. WAB: imperial romans. BloodBowl: Skaven, chaos. Necromunda: Van saar.
Braxandur
Slaanesh' favourite studded tanga

Berichtdoor Caladai Doomblade » 29 nov 2013 15:07

Precies. Dus als je rating gebruikt om de teams tegen elkaar te kiezen krijg je die balans, maar nog steeds is het lijkt mij de bedoeling dat je 'league-winnaar' wordt door potjes te winnen, niet door zoveel mogelijk geld te verdienen door de teams van tegenstanders in elkaar te beuken.

Ik ben me bewust van hoe Mantic het geschreven heeft, maar in gewone potjes is de winnaar toch echt diegene met de meeste 'goals' aan het eind (zelfs als alle spelers dood zijn win je als je aan het eind van rush 14 nog voor staat). Nu zou het in de league opeens van minder waarde kunnen zijn? Vreemd.
Do you know what the chain of command is? It's the chain I go get and beat you with till you understand who's in command ~Jayne

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~Churchill
Legers die ik speel: Dark Angels, IG: Jantine Patricians, Thousand Sons High Elves. Dreadball. FOW: Germans & Polish. Mordheim Skaven. Necromunda Orlocks. Shadespire Reavers & Orruks
Caladai Doomblade
BOFH

Berichtdoor Braxandur » 29 nov 2013 16:28

[quote="Caladai Doomblade"]Precies. Dus als je rating gebruikt om de teams tegen elkaar te kiezen krijg je die balans, maar nog steeds is het lijkt mij de bedoeling dat je 'league-winnaar' wordt door potjes te winnen, niet door zoveel mogelijk geld te verdienen door de teams van tegenstanders in elkaar te beuken.

Ik ben me bewust van hoe Mantic het geschreven heeft, maar in gewone potjes is de winnaar toch echt diegene met de meeste 'goals' aan het eind (zelfs als alle spelers dood zijn win je als je aan het eind van rush 14 nog voor staat). Nu zou het in de league opeens van minder waarde kunnen zijn? Vreemd.

Je verdient echt niet meer door teams van een ander in elkaar te slaan, zeker niet als je niet wint. De winnende partij krijgt over het algemeen toch altijd meer geld tenzij je pech hebt met je worp en de verliezer geluk.

Met veel slaan kan je andere teams er wel mee naar beneden. Anderzijds, kan je een deel van je schade voorkomen door geen mannetjes alleen midden in het gebied van een tegenstander achter te laten... Je hoeft namelijk niet in één rush te scoren :) (hoe dan ook is alleen staan altijd wat aan de gevaarlijke kant tenzij je een turbo Guard bent, of ongelofelijk kan dodgen)

Een mooie oplossing kan ook zijn... 2 winnaars, één met de hoogste rating, één met de hoogste score. Of in het ideale geval is dat dezelfde persoon.
Legers die ik speel: WFB: Chaos,undead. 40k:Nids. Lotow: Outlaws. Saga: Vikings. WAB: imperial romans. BloodBowl: Skaven, chaos. Necromunda: Van saar.
Braxandur

Berichtdoor Caladai Doomblade » 29 nov 2013 16:39

Ik weet niet, maar van de drie potjes is er 1 geeindigt in dat de winnende speler nu onderaan staat qua rating. Dus meppen helpt. Bovendien zijn juist te 'slaan' teams beter bestand tegen doodgaan, dus zullen zij minder snel rating verliezen. Beter 5 mc verdienen met verliezen, dan 12 mc verdienen met winnen en 1 spelers a 10 mc terug moeten kopen. Plus dat je je door dode spelers ervaring verliest. Maar dat is verder niet erg, als jij na 5 rondes 7 nieuwe spelers hebt moeten kopen en een team van 102 mc hebt, als je wel 5 games gewonnen hebt.

Met de huidige regels ben je dan aan het einde van de league, met 5 overwinningen, alsnog laatste omdat je team niet groter is geworden.

Het maakt mij persoonlijk niet uit, ik speel toch wel mee. Ik vermaak me op welke manier dan ook, maar ik vind het niet logisch/eerlijk klinken dat je met enkel overwinningen toch laatste kunt worden en andersom.

Caladai Doomblade
BOFH

Berichtdoor rikm » 30 nov 2013 10:03

Vergeet de regels voor de underdog ook niet. Levert je weliswaar geen credits op maar zorgt wel voor dat je team weer wordt aangevuld. Per 10 krijg je namelijk een random speler er bij. Hier kan je bij het uitdagen goed gebruik van maken. Misschien moeten we eerst de uitkomst van de tweede ronde afwachten om te zien hoe het r dan voor staat
Legers die ik speel: dreadball
rikm
Von Carstein in pettycoat

Berichtdoor Braxandur » 30 nov 2013 14:17

De eerste ronde afwachten lijkt me een goed idee.

Ik heb het regelboek er ook nog even op nageslagen en dat geeft niet eens aan hoe je de winnaar bepaald van een league, maar wel een paar voorbeelden (rating en score) en raad aan dat je er van te voren één kiest en daar op gaat spelen. Ik had hier helemaal niet bij stil gestaan en was initieel uitgegaan van de tabel die ze als voorbeeld erbij geplaatst hadden.

Zoeken op internet naar aanpassingen die mensen gedaan hebben in leagues ivm een te hoge kill-ratio bij sommige teams leverde me niet veel op, dus misschien zien we het probleem erger dan het is en komt het voor een deel voort uit wat onervarenheid bij het spelen/danwel domme pech?
Braxandur

Volgende

Keer terug naar Andere SciFi Wargames